Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Carv

carv startup van het jaar

Barend Raaff, Matthijs Metzemaekers en Jeffrey Hoegen neemt met AI recruiters alle niet-menselijke taken uit handen.

Wat: AI-software voor recruiters
Wie: Barend Raaff (48), Matthijs Metzemaekers (36) en Jeffrey Hoegen (35)
Sinds: 2023
Werknemers: 26
Website: carv.com

Na een succesvolle exit met hun vorige recruitmentbedrijf Harver besloten Barend Raaff en Matthijs Metzemaekers niet lang stil te blijven zitten. Begin 2023 startten ze, samen met Jeffrey Hoegen Carv, een startup die artificial intelligence inzet om recruiters te bevrijden van administratieve rompslomp.

Begonnen met een blanco vel

Het idee ontstond toen Metzemaekers zijn compagnon Raaff tijdens zijn vakantie belde omdat hij zich verveelde. ‘We zijn bij wijze van spreken met een blanco vel papier begonnen’, vertelde Raaff eerder aan MT/Sprout. ‘Waar zien we de grootste bewegingen in de markt, rond welk nieuw concept kunnen we een bedrijf bouwen?’

De timing bleek perfect. Net toen ze bezig waren met de ontwikkeling van hun eerste tool – voor het samenvatten van vergaderingen – brak de generative AI van ChatGPT en andere taalmodellen door. Dit opende volgens de oprichters veel meer mogelijkheden dan ze aanvankelijk hadden voorzien.

AI gebouwd rond recruitment

De software van Carv neemt repetitieve taken over van recruiters: van het bijhouden van de database en het schrijven van vacatureteksten tot het opmaken van kandidaat-profielen en andere documenten. Wat Carv onderscheidt van andere AI-toepassingen is dat de software volledig is gebouwd rond recruitment en integreert met de software die recruiters al gebruiken.

‘Iedereen is aan het spelen met AI, met Co-Pilot en ChatGPT. Maar het resultaat komt er net niet lekker uit’, zei Raaff tegen MT/Sprout. ‘Tachtig procent goed is in feite ontzettend slecht, en met drie zinnen een hele taak uitleggen lukt gewoon niet. Carv bevat de volledige context en workflow rond recruitment, waardoor we die stap wel 100 procent goed krijgen.’

De ambitie is groot: Carv wil het nummer één AI-platform voor recruitment worden ‘dat alle niet-menselijke taken overneemt van recruiters, zodat zij zich kunnen focussen op het menselijke aspect van het proces.’

Investering van 10 miljoen dollar

Sinds de lancering in het voorjaar van 2024 heeft Carv al zo’n 200 klanten en 2.500 gebruikers binnengehaald, voornamelijk in de recruitment-agency-wereld. Een van de bekendste namen is detacheerder TMC. De klanten zijn op dit moment vooral kleinere bureaus met tien tot vijftien medewerkers. ‘Die zijn flexibel en innoveren sneller’, aldus Raaff.

De internationale ambities krijgen extra vaart door een recente investering van 10 miljoen dollar van onder meer Global Founders Capital, het investeringsfonds van de Rocket Internet-broers Samwer. Ook enkele angel-investeerders die eerder in Slack, Miro en Revolut stapten, deden afgelopen zomer mee aan de ronde.

Amerikaanse markt veroveren

Met dit kapitaal wil Carv vooral de Amerikaanse markt veroveren. ‘We hebben een aardige footprint in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en langzaamaan ook Duitsland, maar het plan is om zo snel mogelijk de stap naar de VS te maken. We zien dat de adoptie van AI-oplossingen daar nog sneller gaat.’ AI voor recruiters is echt een groeimarkt, stelt Raaff. ‘Met aan de ene kant techbedrijven die AI willen toepassen op recruitment en aan de andere leveranciers van hr-systemen die ook AI willen inzetten en daarvoor bij ons aankloppen.’

Carv lanceert in de komende maanden nieuwe features die recruiters nog meer in staat stellen om admin- en handling-taken over te dragen aan AI. Carv’s AI kan bijvoorbeeld direct met sollicitanten en je talentpool communiceren via WhatsApp of telefoongesprekken en volledige sollicitaties afhandelen, zonder dat hier mensen voor nodig zijn. ‘Als je zorgt dat de dialoog levensecht is, ontstaat een nieuw paradigma’, aldus Raaff.

Mijn stem gaat naar deze startup:

(vink aan, e-mail vereist)

De Startup van het Jaar wordt ieder jaar samengesteld door MT/Sprout. Met je stem geef je ook toestemming dat we je in de toekomst de dagelijkse nieuwsbrief Startups & Scaleups van MT/Sprout mogen sturen. Hiervoor kun je je eenvoudig weer uitschrijven via de afmeldlink.