Eureko Sigorta is het dochterbedrijf van Achmea in Turkije. Roel van der Heijden (1985) is daar in het bruisende Istanboel chief commercial officer. Sinds mei bundelt hij alle ervaring die hij eerder heeft opgedaan in marketing, digital, data, strategie en business development in zijn carrière bij Achmea.
Waar hij nu staat, heeft hij te danken aan de mensen die hem ‘kansen en vertrouwen’ hebben gegeven om fouten te maken. ‘En een opvoeding waarbij mijn ouders me mijn eigen (verkeerde) keuzes hebben laten maken en daarvan hebben laten leren’, verklaart hij aan MT/Sprout.
Dat vertrouwen geeft hij nu graag terug. Van der Heijden stelt duidelijke doelen, maar geeft tegelijkertijd veel vrijheid. Dat leidt tot de beste resultaten, is zijn overtuiging. ‘Om dat te doen moet je soms ook vertragen. Stilstaan bij wat er gezegd wordt en ook bij wat er niet gezegd wordt.’
Hij is best resultaatgericht en een tikkeltje ongeduldig, geeft hij toe. Maar hij heeft wel oog voor de uitdagingen die het vervagen van de grens tussen werk en privé met zich meebrengt. ‘De aandacht voor well-being neemt gelukkig toe. Dat is een heel persoonlijk iets en vraagt bijna maatwerk in leiderschap. Dit kan alleen als je vanuit vertrouwen werkt en durft te werken met mensen die beter zijn dan jijzelf.’
Al even belangrijk is openstaan voor de impact van je werk en verbinding maken. Van der Heijden kijkt daarbij naar de klant, de organisatie, het milieu en de maatschappij. ‘Om alle perspectieven goed te kunnen zien, is het nodig om goed naar mensen te luisteren en mensen om je heen te hebben die anders zijn dan jijzelf.’
‘Mensen die anders denken, een andere achtergrond hebben, andere interesses hebben. Diversiteit en inclusie is niet iets van HR, maar juist essentieel om iets te kunnen betekenen in de samenleving.’