Foto: Dewi van ‘t Hoog
Verandering is goed, dat is de overtuiging van Mira van Houwelingen (1987). Volgens de chief marketing officer van online reisbureau Travix, bekend van merken als CheapTickets en Vliegwinkel, ‘moet je er volledig in meegaan en voorop willen lopen’.
Zeker met de opkomst van kunstmatige intelligentie, dat volgens haar het grootste leiderschapsthema is voor de komende vijf jaar. ‘De uitdaging ligt in het effectief adopteren van AI voor onze klanten en het leiden van de organisatie in deze richting. Het aanpassingsvermogen van de organisatie is hierbij cruciaal.’
Dat stelt hoge eisen aan leidinggevenden en managers. Die moeten aan de ene kant de business aanpassen aan de markt en klanten, terwijl ze tegelijkertijd het niveau van hun teams op peil houden. ‘Dit vraagt om leiders met zowel een hoog IQ als een goed empathisch vermogen, die zich snel kunnen aanpassen en continu innoveren’, aldus Van Houwelingen.
Verandering heeft ze genoeg gezien in haar loopbaan. Van Houwelingen studeert International Management en volgt haar master in het Australische Sydney. Daarna strijkt ze neer bij L’Oréal, om vervolgens een traineeship te doen bij Unilever.
‘Ik had gehoord dat de kans maar 5 procent is dat je werd aangenomen’, zei ze daarover tegen BusinessWise. ‘Als ik zoiets hoor, dan wil ik het gewoon heel graag proberen, en ga ik ervoor met alle energie die ik heb.’
Na Unilever klimt ze steeds iets verder op de marketingladder, bij achtereenvolgens Rituals, Moët Hennessy en Getir. Bij de Turkse boodschappenbezorger is ze als hoofd marketing een van de eerste twintig werknemers van de Nederlandse tak, en maakt zo de opkomst van flitsbezorgers van dichtbij mee.
‘Mijn passie en doorzettingsvermogen hebben mij ver gebracht in mijn carrière’, zegt Van Houwelingen. ‘Het is essentieel om plezier in je werk te hebben, want dat maakt het verschil. Daarnaast heb ik veel gehad aan goede coaches en voortdurende persoonlijke ontwikkeling.’
Ze wil zelf graag nog verder groeien op het gebied van mentorschap en coaching. ‘Door anderen te coachen en te begeleiden, kan ik niet alleen mijn team versterken maar ook zelf groeien als leider. We hebben een formeel mentorprogramma binnen onze organisatie en regelmatig feedback te vragen van mijn mentees om mijn coachingstechnieken te verfijnen.’
Ook qua diversiteit en inclusie kunnen zij en Travix nog stappen zetten. ‘Dat is essentieel voor het stimuleren van creatieve oplossingen en het creëren van een betere werksfeer. Ik wil deelnemen aan trainingen over diversiteit en inclusie, beleid ontwikkelen dat diversiteit en inclusie bevordert en actief diverse talenten werven om een inclusieve werkomgeving te creëren.’
Wat de volgende generatie managers anders gaat doen? Die zal volgens Van Houwelingen een sterkere focus hebben op de werk-privébalans, met meer ruimte voor zaken als remote werken en workations. ‘Met een krimpende beroepsbevolking wordt dit steeds crucialer.’