Er waait een nieuwe wind bij BeFrank, onderdeel van NN Group, sinds Kaya de Lange in maart 2024 aantrad als ceo. Eerste wapenfeit (hoewel al langer in the making): anderhalve maand later kon ze met trots aankondigen dat de pensioenuitvoerder voortaan B Corp-gecertificeerd is.
‘In mijn werk heb ik de thema’s duurzaamheid, eenvoud en focus op de klant altijd belangrijk gevonden’, zei De Lange daarover bij haar aanstelling. ‘Daarin zie ik een goede match met de strategie van BeFrank.’
De Lange heeft brede ervaring in de pensioen- en verzekeringsbranche. Ze studeerde Human Resources Management en Organisation Studies aan Tilburg University en startte haar carrière in 2011 bij Delta Lloyd. Na vier jaar maakte ze een overstap en werd ze head of health insurance voor de merken OHRA en Nationale Nederlanden. Vervolgens vervulde ze meerdere senior managementrollen binnen NN Group; in haar laatste functie was ze verantwoordelijk voor ING Verzekeringen in Nederland.
Ze omschrijft zichzelf als een ‘resultaatgerichte leider’ die graag samenwerkt met een divers team. ‘Waarbij ieder teamlid andere competenties en kwaliteiten inbrengt’, zegt ze. ‘Om samen voor het maximaal haalbare resultaat te kunnen gaan.’ Daarvoor zijn een paar dingen volgens De Lange essentieel: open communicatie, de bereidheid om een stap verder te gaan én de funfactor. Want simpel gezegd mag er ook gewoon gelachen worden.
Privé vormen haar ‘gelukkige en stabiele thuissituatie’ een stevige basis. Daarnaast heeft ze een aantal goede mentoren en ambassadeurs, die haar op professioneel vlak ondersteunen. Als het gaat over het thema vrouwen aan de top, benoemt De Lange het belang van sisterhood en een snuf crazyness, een verwijzing naar de Dream Crazier-campagne van Nike. Soms lijken dingen ‘gestoord’ of ‘onmogelijk’ – tot iemand het doet. Ook in haar persoonlijke leven stelt ze graag ambitieuze doelen. Zo heeft ze op hoog niveau geroeid en wist ze op het FISU Studenten WK Roeien van 2008 de bronzen plak te bemachtigen.
De snelle opkomst van AI wordt volgens De Lange een van de belangrijkste leiderschapsthema’s voor de komende vijf jaar. Omdat het ‘cruciaal’ is om te begrijpen hoe deze technologie kan worden ingezet om bedrijfsprocessen in te richten en de juiste beslissingen te nemen (ze vroeg het ook aan ChatGPT: die kwam met een soortgelijk antwoord).
Toch sturen next generation managers volgens De Lange niet alleen op tech en data. Mensgericht werken is even belangrijk, net als durven varen op gevoel en intuïtie. ‘Het is een beetje cliché, maar ‘durf op je gevoel te vertrouwen’ is toch wel mijn belangrijkste leiderschapsles.’