De carrière van Diana Lam (1982) was nog maar net op gang of de internationale kansen dienden zich al aan. Na haar studie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam begon ze in 2010 haar loopbaan in de financiële wereld als project en procesmanager bij ABN Amro in Amsterdam. Haar scherpe analytische vermogen en ‘can-do’ mentaliteit vielen snel op.
Nog geen vijf jaar en vier verschillende rollen binnen de bank verder verhuisde ze naar Hong Kong, waar ze haar schouders zette onder de opening van het ABN Amro-kantoor in Shanghai. Later leidde ze ook de operatie van de succesvolle oprichting van de Australische tak van de bank. Deze prestaties leidden tot haar benoeming van head of operations Asia Pacific bij ABN Amro in Singapore.
Inmiddels werkt Lam als executive director en head of operations Asia Pacific bij de Duitse deelstaatbank LBBW. Haar hoofdverantwoordelijkheid: het efficiënter maken van operationele processen en werk maken van een verbeteringscultuur.
Ze schrijft haar succes toe aan een combinatie van hard werken, een sterke leergierigheid en het hebben van de juiste mentoren die haar door de jaren heen hebben gesteund. ‘Ik heb het geluk gehad dat ik in mijn carrière mensen ben tegengekomen die in mijn ambities geloven. ABN Amro heeft mij enorm veel kansen geboden en mij altijd weten te boeien in verschillende rollen waar ik goed tot mijn recht kwam.’
Ook het moederschap heeft haar veel gebracht. ‘Het heeft mij positief veranderd. Ik ben hierdoor veel meer efficiënt en effectief met mijn tijd en als persoon heb ik meer begrip voor mensen en hun leerproces.’
Haar beeld van een goede leider? Ze somt op: authentiek, empathisch, een weloverwogen beslisser mét een duidelijke visie en iemand die mensen in zijn of haar organisatie ziet én positief kan beïnvloeden. Maar, een leider is ook maar een mens. ‘In de realiteit zie je vaak dat een leider maar bepaalde aspecten heeft’, is haar observatie. ‘Wees bewust van je eigen kunde en zorg ervoor dat je team divers genoeg is om aan alle aspecten te kunnen voldoen.’ Ze benadrukt: ‘Wees geen leider omdat je graag beslist, maar omdat je mensen en dus de organisatie wilt verbeteren en helpen.’
Haar leiderschapslessen zijn gebaseerd op een paar kernprincipes: vertrouw op je intuïtie, blijf trouw aan je waarden, wees flexibel en blijf empathisch. Voor Lam vormen deze eigenschappen de basis voor effectief leiderschap in een steeds veranderende wereld.