Het is een nieuwe rol die Hassan Charaf (1985) vervult bij Just Eat Takeaway. Hij leidt een internationaal team van product-, programmamanagers en analisten. Samen kijken ze naar innovatieve en baanbrekende concepten in brede zin, van klanten tot AI. Hij noemt ze zelf ‘cross-cutting big bets’.
Innovatie loopt dan ook als een rode draad door zijn carrière. Bij Ikea raakt hij als supervisor gepokt en gemazeld in de omgang met de klanten, bij KLM schopt hij het tot directeur van het Digital Lab en bij Schiphol Group komt hij meteen aan boord als hoofd innovatie.
Waar hij nu staat, heeft hij te danken aan ‘de kracht om een radicale visie te formuleren en de moed om de nodige stappen en risico’s te nemen met mijn team om die visie tot leven te brengen’. Daarbij heeft hij ook veel ruimte gekregen ‘om te pionieren in rollen die vaak nog niet bestonden’.
De next-generation manager is in zijn ogen een architect van verandering: altijd bezig met innoveren en heruitvinden. Wendbaar, comfortabel met het onbekende. Niet bang van disruptie, maar juist actief ernaar op zoek.
Deze leiders creëren ‘een cultuur gebaseerd op continu leren, groots en divers denken en experimenteren’. Teams worden empowered om nieuwe ideeën te verkennen en krijgen de ruimte om te falen. ‘Zo bouw je een omgeving die niet alleen veerkrachtig is, maar ook in staat is om kansen te grijpen die anderen misschien missen.’
Diversiteit speelt hierin een cruciale rol, is zijn overtuiging. ‘De nieuwe generatie leiders stellen teams samen die divers zijn in hun denken en in hun ervaringen. Maar de beste leiders zijn degenen die diversiteit benutten om grenzen te verleggen en buiten de gebaande paden te denken.’
De leiderschapsles die Charaf tot slot wil meegeven, is nederigheid. ‘Erkennen dat de beste ideeën vaak van je team komen. Je fouten toe durven geven en openstaan voor feedback. Het is deze balans, tussen groots denken en de bescheidenheid om te leren en te luisteren, die voor mij de sleutel tot succesvol leiderschap vormt.’