Foto: Daniel Niessen
Als ceo is Kika Buhrmann (1979) in korte tijd – ze startte anderhalf jaar geleden in de functie – hét gezicht geworden voor Nespresso in Nederland. Ze leidt het koffiemerk in ons land volgens de principes van noble-purpose leadership.
Met als uiteindelijke doel: een organisatie creëren die niet alleen op financieel gebied succesvol is, maar ook een positieve impact heeft op de samenleving en wereld om zich heen. ‘Het gaat om het vinden van een balans tussen zakelijk succes en het vervullen van een hoger doel, dat bijdraagt aan het welzijn van anderen.’
Buhrmann omschreef haar carrière in gesprek met MT/Sprout al eens als een ‘soort klimwand’. In 2008 kwam ze binnen bij het koffiemerk via een LinkedIn-sollicitatie. Ze begon op het kantoor van Nespresso in Barcelona, de stad waar ze vier jaar eerder naartoe was verhuisd om de Spaanse tak van studentenuitzendbureau LinQ op te zetten. ‘Daarna wilde ik me verder ontwikkelen binnen een groter bedrijf. Met ruimte voor ondernemerschap, maar ook met meer structuur.’
In de vijftien jaar die volgden, vervulde Buhrmann verschillende functies bij het bedrijf. Na Barcelona werd ze – op eigen initiatief – uitgenodigd om naar het hoofdkantoor van moederbedrijf Nestlé in Lausanne te komen en zich aan te sluiten bij het business excellence-team. Vervolgens maakte ze de overstap naar Nespresso USA als vicepresident b2b en later vicepresident sales.
Wat ze het koffiebedrijf in die verschillende rollen bracht? ‘Ik zorg altijd eerst dat ik stabiliteit breng. Met een duidelijke missie, een strategisch plan dat voor 80 procent staat en de juiste voorwaarden om dat succesvol te kunnen uitvoeren. Verder kijk ik continu naar wat er extern en intern speelt. Daardoor kunnen we bij strategische kansen snel schakelen en voortbouwen op de basis die we met elkaar leggen. En er is veel ruimte voor elk individu binnen de organisatie om vanuit zijn of haar functie impact te maken.’
In Amerika kreeg Buhrmann meer aandacht voor het belang van inclusief leiderschap en diversiteit. George Floyd werd vermoord, de Black Lives Matter-beweging laaide op. Dat veroorzaakte ook binnen Nespresso verdriet en onrust. ‘Als het niet goed gaat met je mensen, gaat het niet goed met het bedrijf’, zegt ze daarover. ‘Ik wist: ik kan het niet oplossen. Maar ik kan wel een cultuur creëren waarin medewerkers zich kunnen uitspreken en elkaar kunnen opzoeken.’
Ook als ceo van Nespresso Nederland legt ze de nadruk op DE&I. ‘Next-generation managers zetten zich in voor het creëren van een werkomgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt, ongeacht achtergrond of identiteit. Daarnaast zijn het leiders die laten zien wie ze zijn en het ook durven te tonen, als het soms even niet goed gaat.’
Een next-generation manager is zich er ook bewust dat er nog ongelooflijk veel te leren is en verzamelt mensen om zich heen met nieuwe perspectieven, besluit ze. ‘Als iedereen het altijd met je eens is, klopt er iets niet.’
Lees ook het interview met Kika Buhrmann in de serie Route naar de Top: ‘In Amerika leerde ik hoe weinig ik wist’