Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marijn Janssen (Head of Customer Service & Change ING)

marijn janssen ing

Marijn Janssen (1987) houdt van optimaliseren, innoveren en hard werken om écht impact te realiseren. Tijdens haar master Marketing Management & Marketing Research aan de Rijksuniversiteit Groningen blonk ze al uit door met de Dutch Marketing Thesis Award aan de haal te gaan. In 2013 studeerde ze af aan de RUG.

Inmiddels werkt ze, na functies bij KPN en Aegon gehad te hebben, bij ING. Ze is bij de bank verantwoordelijk voor de hypothekenportefeuille en ESG. ‘Ik heb een enorme drive om dingen beter te maken en te bouwen. Of het nou gaat om het functioneren van teams, optimaliseren van bedrijfsprocessen of het bieden van de beste klantervaringen.’

Ze greep kansen die voorbijkwamen door actief haar hand op te steken, maar soms ook door die kansen zelf te creëren. Daarnaast had ze de juiste mensen om zich heen om te kunnen groeien. Want, ‘succesvol zijn in een grotere organisatie doe je samen, niet alleen’, zegt de 36-jarige leider.

‘Ik heb de gelukkige omstandigheden gekend dat ik bij mijn vorige werkgever in een heel sterk team heb mogen opbouwen. Met dit sterke team konden we impact maken, waardoor het domein zich snel uitbreidde. In combinatie met het vertrouwen dat ik vanuit mijn leidinggevenden heb gekregen, die me af en toe ook een sprong in het diepe gunden, kon ik snel meegroeien.’

Mensen zijn het belangrijkste kapitaal

Leidinggeven vanuit een hiërarchische positie is uit de tijd, vindt Janssen. De nieuwe generatie leiders moet focussen op het creëren van een prettige en inspirerende werkomgeving. Mensen zijn immers het belangrijkste kapitaal in een organisatie. Jijzelf, maar ook de organisatie, kan alleen succesvol zijn als de juiste mensen op de juiste plaats zitten.

‘Als leider moet je kunnen vertrouwen op de expertise van je teams en mensen. Wanneer je als leider inspireert, doelen stelt en verantwoordelijkheid én vertrouwen geeft, is er meer ruimte voor teams om zelf te denken en te beslissen. Dat levert meer werkplezier op, maar leidt, zeker bij diverse teams, ook tot betere beslissingen en daarmee beter resultaat.’

Talentmanagement is volgens Janssen dan ook het belangrijkste leiderschapsthema van de komende vijf jaar. Want door talentmanagement op de juiste manier in te zetten kun je mensen in deze krappe arbeidsmarkt aan je bedrijf binden, vindt ze.

Duurzame groei realiseren

Janssen is bij ING onder meer verantwoordelijk voor ESG. Ze ziet dat bedrijven roepen dat Environmental, Social & Governance belangrijk is, maar het vaak nog moeilijk vinden om hier daadwerkelijk naar te handelen.

‘In mijn ogen is het antwoord hierop dat je deze zaken niet als tegenstelling moet benaderen, maar juist moet zoeken naar de win-win. Duurzame groei is op lange termijn alleen te realiseren als je álle belangen meeweegt’, vertelt Janssen. ‘Het is een uitdaging waar leiders mee te maken hebben: het vinden van de balans tussen kortetermijnresultaten, tegenover het meewegen van de impact op de langere termijn op de maatschappij en de planeet. Echte impact maken op verduurzaming is er een van de lange adem.’

Soms is goed, goed genoeg

Met een achtergrond in data en analytics is Janssen iemand die van nature rationeel handelt. Meer naar je gevoel luisteren en dit volgen is haar grootste leiderschapsles geweest de afgelopen jaren. ‘Wees eerlijk over dit gevoel naar jezelf en neem dit mee in je eigen besluiten en laat je gevoel ook zien aan anderen. Als leider is het belangrijk om authentiek en daarmee af en toe ook kwetsbaar te zijn. Dit laten zien maakt je sterker, niet zwakker.’

Waar Janssen zich nog in wil ontwikkelen is niet altijd maar vinden dat alles beter moet. ‘Het is een valkuil dat altijd alles beter moet. Loslaten en accepteren dat goed soms goed genoeg is.’

De Next Leadership 50 wordt mede mogelijk gemaakt door: