Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mark Groot Wassink (Director Sustainability & Innovation Koninklijke Auping)

mark groot wassink auping

Als Director Sustainability & Innovation bij Koninklijke Auping zet Mark Groot Wassink (1981) vol in op circulaire economie en duurzaamheid. Niet voor niets was hij daarom vorig jaar genomineerd als MVO-manager van het jaar. De jury zei over hem dat hij ‘een dappere visie’ op open source toepassingen heeft. ‘Auping (B Corp) gaat verder dan de rest van de sector en heeft een naam opgebouwd als frontrunner op het gebied van de circulaire economie en duurzaamheid.’

Groot Wassink werkt inmiddels zeven jaar bij Auping. Hij heeft twee andere managementfuncties vervuld, voordat hij ruim twee jaar geleden begon als Director Sustainability & Innovation. Voordat Groot Wassink bij de beddenfabrikant begon, was hij medeoprichter en general manager van Roetz-Bikes.

Creëren van waarde

Het fietsmerk, in 2012 een van de Challengers 50 van MT/Sprout, maakt duurzaam geproduceerde fietsen. Het fietsmerk was bepalend voor zijn verdere carrière, vertelt Groot Wassink. ‘Daar ontdekte ik dat het mogelijk is om buiten de gangbare paden te ondernemen. Op een meer maatschappelijk verantwoorde manier.’

Groot Wassink verwacht dat de focus in het bedrijfsleven verschuift van groei naar het creëren van waarde. Het gaat steeds meer om maatschappelijke impact maken. ‘Dus niet de focus op het verminderen van je negatieve impact, maar juist positief bijdragen aan maatschappelijke problemen als uitgangspunt van je organisatie. Uiteraard naast de voorwaarde van commercieel succes. Die dubbele doelstelling naast elkaar organiseren gaat de volgende generatie anders doen’, denkt het managementtalent bij Auping.

De 41-jarige leider ziet dat de uitdagingen waar leiders voor staan complex zijn. En het zijn er veel. ‘Digitalisering, verduurzaming, diversiteit’, somt hij op. ‘Het is allemaal belangrijk, maar niet eenvoudig in te bedden in de organisatie.’ Volgens
Groot Wassink vraagt het van leiders ‘enorme sensitiviteit voor wat er leeft, visie, communicatieskills, wendbaarheid en lef’.

Daadkrachtig leiden

Voor Groot Wassink persoonlijk is verduurzaming van de corebusiness van organisaties de belangrijkste transitie waar bedrijven mee te maken krijgen. ‘Ik geloof dat organisaties die de aankomende CSRD-regelgeving en veranderende verwachting van consumenten niet succesvol of te laat adopteren, het heel moeilijk gaan krijgen.’

Persoonlijk wil de jonge leider zich ontwikkelen op het gebied van daadkracht. ‘Ik zou nog daadkrachtiger willen leiden en communiceren op basis van overtuiging en visie. In de praktijk komt de pragmatische keuze nog vaak bovendrijven, waarbij ambitieuze doelen naar beneden worden bijgesteld.

De leider vindt het belangrijk om wat hij persoonlijk gelooft centraal te stellen in zijn werk. ‘Dan komen mijn sterke punten het best tot zijn recht. Ook helpt het me om bij organisaties te werken waar ik me prettig voel. Waar de cultuur en organisatie aansluit op wie ik ben.’ Het is ook meteen zijn belangrijkste leiderschapsles. ‘Werk aan iets wat je raakt, dan kun je anderen ook raken. Mijn overtuigingskracht is zo groot als mijn eigen overtuiging is.’

De Next Leadership 50 wordt mede mogelijk gemaakt door: