Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jordi Hillenga (marketingmanager Scapino)

jordi hillenga

Jordi Hillenga (1996) is met 26 jaar de jongste leider in deze lijst en hij heeft al een mooie carrière opgebouwd. Zo’n vier jaar geleden begon hij als directie-assistent om al snel door te groeien tot marketingmanager bij Scapino. Die rol verruilt hij aankomende maand voor de functie Formule Manager bij Ziengs. Hillenga ging eerder dit jaar al aan de haal met de titel Future CMO of the Year.

Verslavend noemt Hillenga zijn werk. ‘Het is mooi als er eenmaal een beweging in komt en resultaten geboekt worden. Je wil dingen steeds beter, slimmer, mooier doen’, zegt Hillenga. ‘Ik ben dankbaar voor het vertrouwen van dit familiebedrijf om, op zo’n jonge leeftijd, te mogen bouwen aan de merken binnen dit bedrijf. De drive om graag merken in beweging te krijgen heeft mij ver kunnen brengen.’

Hillenga heeft het retailbloed van huis uit meegekregen. Vol bewondering spreekt hij over zijn moeder. ‘Alle credits naar haar. Ook voor de opvoeding en de wijze lessen die ik van haar op het gebied van management en leven heb mogen ontvangen. Ze weet als geen ander een winkel(team) in beweging te krijgen. Dit probeer ik nu ook toe te passen.’

Crisis is een onderschat leiderschapsthema

Informatie is tegenwoordig overal te vinden. Hillenga ziet het als een uitdaging en een kans voor de nieuwe generatie leiders. Nieuwe leiders weten volgens hem beter welke vragen gesteld moeten worden om de juiste informatie te krijgen, bijvoorbeeld via ChatGPT of Google. ‘Informatie filteren uit de enorme hoeveelheid communicatiestromingen vandaag de dag is een uitdaging. De kunst is om goed te luisteren naar de boodschappen die gecommuniceerd worden en dit op de juiste manier te vertalen naar to do’s en de rode lijn die in het verhaal zit te achterhalen.’

Inflatie, energiecrisis, coronapandemie. Het zijn zomaar wat thema’s waar de retailsector de afgelopen jaren mee moest dealen. Volgens Hillenga is omgaan met een crisis het leiderschapsthema van de komende vijf jaar.

‘Vaak raken bedrijven en leiders in paniek bij crises. Althans, dat is mijn constatering op basis van observaties in de bedrijfswereld en het lezen van nieuwsartikelen. Juist op dit soort momenten dreigen de verkeerde keuzes gemaakt te worden door leiders’, ziet Hillenga. ‘Wetende dat in de toekomst weer crises komen, is het managen hiervan wat mij betreft een belangrijk, en een momenteel onderschat, leiderschapsthema.’

Bekend staan om ultieme executiekracht

In korte tijd heeft Hillenga al heel wat bereikt. Op het gebied van projectmanagement wil hij zich nog verder ontwikkelen. ‘Ik wil bekendstaan als een leider die bekend staat om zijn ultieme executiekracht. Projectmanagement op hoog niveau waarbij iedereen energie krijgt van het project. Dit is een ervaringsvak, maar je kan je wel hiermee onderscheiden. Geen woorden, maar daden.’

De belangrijkste leiderschapsles van de jonge ondernemer? ‘Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.’

De Next Leadership 50 wordt mede mogelijk gemaakt door: