Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Trix van der Vleuten

Trix van der Vleuten

Wie: Trix van der Vleuten

Wat: chief marketing officer bij The Social Hub

Wapenfeit: schreef kinderboek voor vrouwelijke leiders in de dop (dat ook mannen moeten lezen)

Acht weken lang werkte Trix van der Vleuten achter de balie bij KFC in Osdorp. Niet als student of bijbaan, maar als onderdeel van haar onboarding als cmo Northern Europe. ‘Ik leerde er meer dan uit welk merkhandboek dan ook. Over mensen, over perspectieven, over mijn eigen bubbel.’ Het werd een ervaring die Van der Vleuten structureel veranderde – als mens en als leider.

De huidige chief marketing officer van The Social Hub kijkt sindsdien met andere ogen naar marketing, naar werving en naar leiderschap. Ze wil geen ‘DEI hire’ zijn of doen alsof inclusie iets is wat je even kunt afvinken. ‘Tijd is het belangrijkste. Niet voor de snelle hire gaan, maar de tijd nemen om te kijken, luisteren, en wachten tot het juiste talent voorbij komt. Soms uit een totaal onverwachte hoek.’

Kracht van representatie

Van der Vleuten gelooft in de kracht van representatie. In het actief zoeken naar divers talent buiten de gebaande paden, via netwerken die niet de hare zijn. In mentorschap van mensen die te vaak over het hoofd worden gezien. En in zichtbaar zijn als rolmodel – als moeder van drie kinderen én als succesvolle leider. ‘Als je jezelf kunt zien, biedt dat kansen.’ Ze schreef er zelfs een kinderboek over: May for President.

Ze merkte dat de helden in de favoriete boeken van haar kinderen vrijwel allemaal jongens zijn en miste verhalen waarin meisjes de hoofdrol pakken én leiderschap tonen. Dat eenzijdige wereldbeeld wilde ze doorbreken. Voor haar dochter, maar ook voor haar zoons. May for President moest een realistische afspiegeling worden van de samenleving, met diverse personages waarin elk kind zich kan herkennen. Niet om met het vingertje te wijzen, maar om ambitie bij kinderen aan te moedigen.

Groot dromen

Met het boek wil Van der Vleuten kinderen aanmoedigen groot te dromen, maar ze ook laten zien met welke tegenslagen ze te maken kunnen krijgen bij het verwezenlijken van die ambities. Hoe ze daarmee kunnen omgaan en dat ze een ‘nee’ ook kunnen ombuigen door een andere route te kiezen. ‘Dat is iets heel anders dan wat meisjes meestal wordt verteld’, denkt Van der Vleuten. ‘Die krijgen vooral mee dat ze zich moeten gedragen, bescheiden en rustig moeten zijn. Niet te hoog in dat klimrek, klim niet in bomen. Straks val je of word je vies. Nou, nee.’

De marketingdirecteur putte bij het schrijven uit haar eigen ervaringen als vrouwelijke leider in overwegend mannelijke directieteams. ‘In alle bedrijven waar ik heb gewerkt, behoorde ik tot een van de eerste lichtingen in de management- en directielagen. Ik ben de enige vrouw aan tafel geweest, ik heb met een paar anderen aan tafel gezeten, maar ik heb nog niet meegemaakt dat vrouwen in de meerderheid waren.’

Met haar werk geeft ze kleur aan marketing – letterlijk en figuurlijk. Of, zoals ze het zelf zegt: ‘Ik zorg dat advertising een representatie is van de maatschappij.’ Een wereld waarin elk kind zichzelf terug kan zien op een billboard. En kan denken: dat kan ik dus ook worden.

Lees ook het interview met Trix van der Vleuten over May for President: ‘Je kunt aardig én succesvol zijn’