Wie: Poléanne Vluggen
Wat: chief people & culture officer bij Vebego
Wapenfeit: bouwt een inclusieve bedrijfscultuur
‘De wereld is op zijn mooist als iedereen mee kan doen.’ Dat is de visie die Poléanne Vluggen dagelijks in de praktijk brengt als chief people & culture officer bij Vebego. Het internationale familiebedrijf is actief op het gebied van facilitair, groenvoorziening en zorg. Diversiteit en inclusie zijn er al sinds het begin verankerd in het DNA.
Dat heeft Vluggen met eigen ogen gezien, toen ze opgroeide in het Kerkrade van na de mijnsluitingen. Daar heeft ze van dichtbij meegemaakt wat armoede en uitzichtloosheid met mensen doet, maar ook hoe mensen door werk weer vertrouwen kunnen krijgen in de toekomst.
‘Vebego was één van die werkgevers die deze mensen hoop gaf door concrete werkgelegenheid te bieden.’ Het is dan ook geen toeval dat ze later in haar carrière besluit om voor dit bedrijf te gaan werken.
Diversiteit vindt ze geen checklist, maar een essentieel onderdeel van het succes van de organisatie. Iedereen wordt aangemoedigd om zichzelf te zijn. ‘Je bent bij ons wie je bent en dat is juist goed. Iedereen voelt zich weleens anders, maar in dat anders zijn zitten de kracht en de vooruitgang.’
Vluggen wil die sterke impliciete cultuur wel concreter maken. Er woorden aan geven, zodat duidelijk is waar iedereen voor staat. Maar ook meetbare doelen eraan verbinden voor bijvoorbeeld opleidingen. Daarvoor begint ze aan de top en gaat vervolgens steeds breder het gesprek aan in de organisatie.
Na een proces van twee jaar is een sterk pakket ‘Beliefs & Behaviours’ gerealiseerd. Alles draait daarin om ‘waardevrij naar mensen kijken’, elkaar helpen om succesvol te zijn, een stap extra zetten, elke dag groeien en alles doen met aandacht en betrokkenheid. Op die manier stimuleren collega’s elkaar om hun volledig potentieel te vervullen, in hun eigen tempo en op hun eigen manier.
Bij het bedrijf werken vandaag meer dan 150 nationaliteiten. Nog altijd biedt Vebego kansen, aan mensen die extra hulp nodig hebben door een beperking of bijvoorbeeld aan statushouders. ‘Wanneer mensen in hun kracht worden gezet, volgt geweldig werk’, weet ze uit ervaring.
De nieuwe uitdaging voor Vluggen: tegen 2030 een kwart van het personeelsbestand uit mensen laten bestaan met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met opnieuw een mensgerichte aanpak en een scherpe zakelijke focus.
Financieel en maatschappelijk rendement gaan namelijk hand in hand. Winst is geen doel op zich, maar een middel om mensen een goed bestaan te bieden, om mee te draaien in de samenleving en financieel zelfstandig te worden. Het is die combinatie waarmee ze de titel ‘CHRO of the Year 2024’ heeft verdiend.