Wie: Tristan Lavender
Wat: oprichter en voorzitter Philips Neurodiversity Network
Wapenfeit: zet zich binnen en buiten Philips in voor een neuro-inclusiever bedrijfsleven
Zestien jaar lang verzweeg Tristan Lavender, senior contentstrateeg bij Philips, dat hij autistisch is. Hij was bang dat openheid over zijn autisme negatieve gevolgen voor zijn carrière zou hebben. Hij is niet de enige: 65 procent van de neurodivergente medewerkers – mensen met een brein dat ‘afwijkt’ van de norm – houdt hun diagnose liever stil, uit angst voor stigma en discriminatie door het management.
Dat stigma wil Lavender doorbreken. Iedereen verdient het om op hun eigen manier op hun werk te kunnen floreren, vindt hij. Daarom richtte hij ruim twee jaar geleden het Philips Neurodiversity Network op. Het doel: de juiste ondersteuning en erkenning bieden voor ieders unieke talenten.
‘Ik heb het geluk gehad dat ik altijd leidinggevenden heb gehad die me ondersteunden in wat ik nodig had’, zegt hij. ‘Dat gun ik anderen ook.’
Het resultaat mag er zijn. ‘Sinds de oprichting van het netwerk bouwden we een wereldwijde community van meer dan 1.200 collega’s op, inspireerden we duizenden medewerkers met persoonlijke verhalen en trainden we honderden leidinggevenden in neuro-inclusief leiderschap.’
Een win-winsituatie, stelt Lavender, want neurodivergente medewerkers kunnen bedrijven veel brengen. Omdat hun breinen ‘anders bedraad’ zijn, brengen ze nieuwe perspectieven en manieren van denken mee. Een mix waarvan organisaties profiteren: neurodiverse teams presteren 30 procent beter dan homogene neurotypische teams, blijkt uit onderzoek.
Bedrijven hebben alle breinen nodig, zei Lavender eerder tegen MT/Sprout. Daarom pleit hij ook buiten Philips voor een neuro-inclusiever bedrijfsleven, onder meer als spreker op (inter-)nationale congressen en events.
Zijn autisme, waarvoor hij zich vroeger zo schaamde, kan ook een kracht zijn, leerde Lavender gaandeweg. Dat sterkt hem in de overtuiging om na al die jaren tóch met zijn verhaal naar buiten te treden. In 2022 komt hij ‘aut de kast’ op Linkedin.
Zijn bericht wordt honderdduizenden keren bekeken, krijgt duizenden likes en honderden reacties. Ook collega’s reageren – soms in de comments, maar meestal privé. Zo ontdekt hij hoeveel mensen er bij Philips werken die zich, net als hij, anders voelen.
‘Voor neurodiversiteit was op dat moment nog geen structurele aandacht binnen de organisatie’, zegt hij. ‘Nu wel. Door persoonlijke verhalen van onze ambassadeurs te delen – via interne evenementen, presentaties en interviews – hebben we een onderwerp bespreekbaar gemaakt dat voorheen taboe was. Of zoals een collega onlangs tegen me zei: “Het is voor het eerst in twintig jaar dat ik me echt helemaal thuis voel en mezelf kan zijn.”’
Lees ook het interview met Tristan Lavender: ‘Vroeger verzweeg ik dat ik autistisch ben, nu zie ik het als kracht’