Met scaleup TestGorilla hoopt Wouter Durville (1980) subjectieve selecties op basis van cv’s naar de geschiedenisboeken te verwijzen. ‘Met onze selectie-assessments schakelen we onbewuste vooroordelen uit.’
Durville verliet een goede baan bij de chique consultancyfirma Bain voor het sociale ondernemersavontuur. Hij begon One for One. Kocht iemand iets via het bedrijf, bijvoorbeeld een waterfles of zorgverzekering, dan kreeg iemand in een ontwikkelingsland een vergelijkbaar product.
Later startte hij onderneming Sukhi (Nepalees voor vrolijk), dat handgemaakte vloerkleden verkocht. Daar liep Durville bij elke openstaande vacature tegen hetzelfde probleem aan.
Honderden cv’s werden toegestuurd. Vis daar maar eens de beste kandidaat uit. Het selectieproces bezorgde hem hoofdbrekens: kon dat nou niet efficiënter en eerlijker? Hij sloeg de handen ineen met oud-Baincollega Otto Verhage. Ze ontwikkelden een systeem waarbij potentiële kandidaten vijf testen afnemen.
Deze testen passen bij de vaardigheden en kwaliteiten van de functie, maar kijken ook naar de bedrijfscultuur. Dat assessments vaak het sluitstuk van een sollicitatieprocedure zijn, vinden de oprichters onbegrijpelijk. Bedrijven laten hierdoor kandidaten die mogelijk een goede match zijn in een vroeg stadium lopen.
Klanten van het bedrijf kunnen putten uit ruim 300 wetenschappelijk onderbouwde testen. Niet alleen moet dit vooroordelen uit de weg ruimen, Durville ziet TestGorilla ook als middel om kansen voor talent over de hele wereld te democratiseren.
De belofte van de scaleup is inmiddels omarmd door bijna 9.000 bedrijven die actief zijn in meer dan honderd landen. Onder de gebruikers zijn grote namen als H&M, EY en Sony. Jaarlijks worden er meer dan 1,5 miljoen mensen getest. Om de olievlek van eerlijk selecteren nog sneller te laten groeien haalde het Amsterdamse bedrijf in totaal 80 miljoen dollar op bij investeerders.
Of TestGorilla zelf een diverse club is? Uiteraard. Het team van 140 mensen is volledig remote en werkt vanuit meer dan 35 landen. En techbedrijven mannelijke bolwerken? ‘Bij ons is 43 procent non-male en in het leadershipteam 55 procent.’
Niet dat er actief is gezocht naar ‘diverse’ kandidaten. ‘Ons team is een product van TestGorilla. Door te selecteren op vaardigheden krijgt elke kandidaat een gelijke kans en krijg je vanzelf een divers team’, zegt Durville. De crux is volgens de ondernemer dat iedereen zich, ongeacht de achtergrond, gewaardeerd voelt. ‘Daarom is het belangrijk om te werken aan een cultuur waarin iedereen zich comfortabel en veilig voelt.’
Zo divers als de scaleup, zo divers zijn de grote inspiratiebronnen van Wouter Durville. Bodybuilder annex politicus Arnold Schwarzenegger, muzikant en koptelefoonondernemer Dr. Dre en rapper en investeerder Snoop Dogg. De gemeenschappelijke deler? Het uitnutten van meerdere talenten. Ook bewondert hij wijlen Nelson Mandela om de grote positieve impact die de Zuid-Afrikaanse president heeft gehad.