Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TestGorilla haalt 70 miljoen op – Jort Kelder verliest zaak tegen Google

En verder: DNB pakt cryptobedrijven aan, Bynder schrapt werkdag, Dirk stopt met tv-reclame en Lego brengt Van Gogh tot leven.

testgorilla

1. TestGorilla haalt 70 miljoen op

Wouter Durville en Otto Verhage maken een klapper met TestGorilla, de hr-softwaredienst die sollicitanten niet beoordeelt op hun cv, maar op vaardigheden via assessments. Ze halen volgens het FD 70 miljoen dollar op bij onder meer Atomico, de Europese gigant die ook in Messagebird en Channelengine stapte. De software van TestGorilla maakt de invloed van vooroordelen kleiner. Reden waarom CapitalT van Janneke Niessen als een van de eerste investeerders aan boord was. Vorige zomer haalde TestGorilla al 10 miljoen dollar op, bij onder meer het Britse Notion Capital.

2. Jort verliest zaak tegen Google om nepadvertenties

Google en Twitter zijn niet aansprakelijk voor nepadvertenties en neptweets waarin bekende Nederlanders klanten lokken naar cryptovaluta. Dat heeft de rechter bepaald in twee zaken die door onder anderen Jort Kelder waren aangespannen. Kelder stelt dat Twitter en Google onrechtmatig hebben gehandeld door de advertenties en tweets toe te laten. Bovendien zijn ze nauwelijks herkenbaar als advertentie. Volgens de rechtbank moet Jort zich melden bij de adverteerders. Die zijn verantwoordelijk voor de inhoud van hun boodschappen.

3. DNB grijpt in bij cryptobedrijven

De Nederlandsche Bank grijpt voor het eerst in bij illegaal opererende cryptobedrijven. Het FD haalt uit een document van de centrale bank dat die vorig jaar achttien zaken begon tegen cryptobedrijven die niet in Nederland waren geregistreerd. In veertien gevallen besloot een bedrijf te vertrekken, of zich alsnog te registreren. Twee zaken zijn nog in behandeling, en in twee gevallen ging DNB over tot handhaving. De toezichthouder dreigde in augustus vorig jaar al met boetes, dwangsommen en aangiftes tegen de bedrijven. DNB wil niet zeggen om welke partijen het gaat.

4. Bynder schrapt deze zomer een werkdag

De Nederlandse scaleup Bynder staat bekend om zijn opvallende arbeidsvoorwaarden. De door Chris Hall opgerichte digital assets manager voert deze zomer per 1 juli een vierdaagse werkweek. Dat geeft de ruim 450 medewerkers over de hele wereld de flexibiliteit om hun werkdagen beter te in te delen, stelt Bynder, en meer tijd om te besteden aan hun mentale, fysieke en emotionele welzijn. Hall kwam al in 2016 met onbeperkt betaald verlof en hanteert ook na corona een hybride werkmodel. ‘Vertrouwen maakt deel uit van Bynder’s DNA en vormt de basis voor sterke werknemersrelaties,’ zegt ceo Bob Hickey in een persbericht.

Lees ook: Waarom Bynder onbeperkt verlof geeft

5. Dirk van den Broek stopt met tv-reclame

Bespaartip van Dirk: stop met tv-reclame maken. Dat doet de supermarktketen in elk geval zelf, vanaf 1 juni. De supermarkt heeft het besluit genomen ‘om de boodschappen in deze tijd voor iedereen betaalbaar te houden’. Het bedrijf hoopt op deze manier de kosten te drukken in tijden van hoge inflatie. In totaal wordt straks 35 procent van het marketingbudget bespaard, zegt een woordvoerder tegen NU.nl. In de weken waarin Dirk nog wel op televisie te zien is, wordt met een nieuwe campagne teruggeblikt op de televisiegeschiedenis van het bedrijf.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Van Gogh schopt het tot Lego-setje

Tof Lego-setje deze: met de bouwdoos Starry Nights maak je een van de schilderijen van Vincent van Gogh na. Onder de 2316 steentjes bevindt zich ook een poppetje van Vincent zelf, schrijft FastCompany. Dat is toevallig het beroemde werk De Sterrennacht aan het schilderen. De echte Van Gogh schilderde het in 1889: het was het uitzicht vanuit het tehuis waarin hij was opgenomen om bekende redenen. Helemaal historisch correct is het poppetje waarschijnlijk niet, dat mist namelijk 2 oren in plaats van 1 (oké, flauw).

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat we ook lazen:

  • Een interview met Ilse Nobel, de nieuwe ceo van Geldvoorelkaar (Investeerders.nl)
  • Influencers op YouTube, Insta en TikTok vallen per 1 juli onder toezicht van het Commissariaat van de Media (Emerce)
  • Flitsbezorger Flink koopt een Franse concurrent op (Retailtrends)
  • Lynx verliest zaak tegen DEGIRO over commissievrij beleggen (FD)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: