Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mahasin Tanyaui

mahasin tanyaui dreamers inc

Je spreekt allemaal dezelfde taal wanneer je droomt. Zo komt Mahasin Tanyaui (1982) op de naam voor Dreamers Inc. Het is een van de weinige bedrijven die gespecialiseerd is in het activeren van biculturele Nederlanders voor merken, overheid, media en events.

Enorme bewijsdrang

Na haar studie toerisme en management beseft de Rotterdamse Tanyaui dat bedrijven moeite hebben om te verbinden met andere doelgroepen. Ze start haar bedrijf Dreamers Inc. from scratch. Zonder hulp, maar met een enorme bewijsdrang.

Tien jaar later heeft ze heel wat successen geboekt. Over welke events ze een beetje wil opscheppen, moet ze echt nadenken. ‘We mixten het reguliere, witte publiek van het Concertgebouw Amsterdam met mensen van kleur op het zesdaagse Souk-festival.’

‘We hebben een blockbuster gemaakt, Meskina, die op Netflix te zien is. Dat was voor producent Newbe, ook een heel wit bedrijf, een gedurfde zet. Deze film is namelijk gemaakt voor mensen met een biculturele achtergrond, vooral de Marokkaanse gemeenschap.’

‘We werken dit jaar opnieuw met Unilever samen voor het Zomercarnaval in Rotterdam. We gaan een merk voor ze promoten, Shea Moisture. Dat zijn shampoos en verzorgingsproducten voor mensen met kroeshaar.’

Handen in het haar

Ze is ook partner geworden van TransCity, dat zich meer richt op onderzoek. Samen met haar bedrijf vormen ze een sterke combinatie. Haar eigen agency is ‘superdivers en inclusief’. Per project werkt ze met verschillende freelancers, van diverse afkomst en met hun eigen specialisaties. ‘One size fits all bestaat niet. Een perfect inclusief team, dat is echt maatwerk.’

Ze verbaast zich nog regelmatig over hoe bedrijven en overheden met hun handen in het haar kunnen zitten. ‘Ze weten echt niet hoe ze met andere doelgroepen in contact moeten komen. Het is zo’n ver-van-hun-bed-show, dat ze het bijna eng vinden.’

‘Maar deze mensen zijn geen aliens. Het kunnen ook gewoon je buren zijn of de mensen met wie je op de padelbaan staat. Ze zijn vaak niet zo ver weg als mensen denken. Kijk om je heen en ga met elkaar in gesprek.’

Dat is meteen ook haar aanbeveling voor alle organisaties die willen inzetten op meer diversiteit en inclusiviteit. ‘Sta echt open voor de doelgroep die je wil bereiken. Stop met het bedenken van plannen op een whiteboard.’

Bewondering voor voorvechters

‘Stap uit je eigen kantoor. Ga gewoon de straat op en ga met die mensen in gesprek. Bezoek de events waar die mensen zijn die jij zoekt. Kies voor een echt persoonlijke aanpak.’

Wie haar inspireert? Ze heeft geen helden. Ze kijkt graag naar de wereld, volgt alles nauwlettend, sociale media en het nieuws. ‘Ik zie zoveel moois voorbijkomen. Laatst nog de film over Queen, Bohemian Rhapsody. Echt superinspirerend’, aldus Mahasin Tanyaui.

‘De ouders van Freddy Mercury waren moslim en uit Perzië afkomstige Indiërs. Hij heeft zijn naam veranderd en ineens werd hij geaccepteerd. Zo kijkt de wereld nu eenmaal. Het is best wel triest dat je soms wat moet veranderen om geaccepteerd te worden. Maar uiteindelijk heeft hij bereikt wat hij wilde bereiken. Ik heb wel bewondering voor zulke voorvechters. ‘