Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Esma Choho

esma choho ibm

Al dertig jaar is Esma Choho (1971) een pionier op het gebied van duurzaam leiderschap. Daaronder valt onder meer de representatie van vrouw en kleur in de media, vrouwelijk ondernemerschap en vrouwen in technologie, AI en ESG in de boardroom.

‘Allemaal thema’s die nu gelukkig worden omarmd of in elk geval geaccepteerd worden door de overheid, media en het bedrijfsleven. Zoals bijvoorbeeld het vrouwenquotum voor RvC en RvB en ESG Reporting. Dat gaat over het rapporteren over je doelen op het vlak van klimaat, maatschappij en governance.’

Choho richt zich sinds 1991 met haar eigen bedrijf op het bevorderen van inclusie, innovatie en het maken van impact. Op dit moment onderzoekt ze in haar eigen tijd hoe data en technologie mensen kunnen helpen in hun persoonlijk leiderschap. Haar specialisme is inclusief leiderschap.

Daarnaast is ze Trusted Advisor en Sustainable Strategy Leader bij IBM, ambassadeur van SER Topvrouwen en werkt ze aan het boek PIONIERS. ‘Ik ben actief geweest in de hele keten die te maken heeft met het bedrijfsleven: onderwijs, wetenschap, maatschappij, media, ondernemers en investeerders.’

Index Walk the Talk

‘Soms is het moeilijk te geloven welke innovaties en transformaties ik heb overleefd, beleefd en meegemaakt’, schreef Choho vorige maand op LinkedIn over haar track record als serial ondernemer en duurzaam leider. Een greep uit de dingen die Choho gedaan heeft: in 1991 bracht ze een nicheblad voor minderheden in Europa op de markt. Met artikelen over mode, liefde en feminisme wilde ze zorgen voor een betere vertegenwoordiging van die groep in de media.

Choho adviseerde begin jaren negentig ook de Nederlandse premier over hoe de Nederlandse taal ingezet kan worden om integratie te ondersteunen. En met de Index Walk the Talk bracht ze in 2012 als eerste in kaart hoe consistent de top van het Nederlandse bedrijfsleven handelt op het gebied van innovatie, cultuurverandering en inclusie. ‘Niet door te shamen en blamen, maar door te namen en famen’, schreef ze daar eerder over.

Sponsoren van anderen

In 2007 bracht Choho het boek Moslim Unlimited: Persoonlijke Groei In De Westerse Wereld uit. In het boek geeft ze moslims én niet-moslims handvatten om met zichzelf en elkaar om te gaan. Met het boek PIONIERS, waar ze nu aan werkt, wil Choho een community van pioniers opbouwen, zodat ze met elkaar kunnen samenwerken.

Choho kreeg in het begin van haar carrièrekansen van verschillende bestuurders, leiders en journalisten. Zoals Paul de Leeuw, Michiel van Erp, Ruud Lubbers en later Hans Laroes, Feike Sijbesma, Margot Scheltema en Marry de Gaay Fortman. Om inclusieve en diverse organisaties te bereiken, is het volgens Choho belangrijk om actief mensen te sponsoren die niet zoals jij zijn.

‘Maak de doelen waarop je sponsort en kan helpen concreet. Het sponsoren is vaak te vaag en niet concreet uitgesproken’, geeft ze als tip mee. ‘En maak onderscheid in mentoren en sponsoren. Sponsoren betekent dat jij degene bent die het opneemt voor jouw gesponsorde als hij of zij niet in de ruimte is.’

Steve Jobs als inspiratiebron

Choho heeft meerdere inspiratiebronnen, waaronder Steve Jobs. ‘Hij heeft de wereld voorgoed veranderd. Dankzij zijn ondernemerschap, uitvindingen en geloof in zichzelf heeft hij mensen wereldwijd via producten, zoals een telefoon, bij elkaar gebracht.’

Ook Ray Dalio en Thich Nhat Hanh zijn voorbeelden voor Choho. ‘Ray Dalio is founder van een van de succesvolste fondsen dat sterk waardegedreven handelt, bijvoorbeeld op basis van het principe Radical Transparency en Radical Honesty. Thich Nhat Hanh bracht mindfulness naar het Westen en overwon de effecten van grote onrechtvaardigheid door zelf het voorbeeld te zijn van mindfulness en rechtvaardigheid.’

En hoe ziet de ultieme diverse en inclusieve organisatie er volgens Esma Choho uit? ‘Jezelf kunnen zijn, natuurlijk wel binnen professionele kaders.’