Harro Schwencke en Mark de Boer bouwen met Upfront een ‘oprechte’ volgende Unilever, te beginnen bij producten boordevol eiwit.
Wat: Functionele sportvoeding met transparante ingrediëntenlijst
Wie: Harro Schwencke (29) en Mark de Boer (30)
Daagt uit: Big Food
Sinds: 2020
Website: upfront.nl
Het begon letterlijk op de keukentafel, met twee voormalige buurjongens die hun eigen eiwitrepen kneedden uit ei, dadels en noten. Vier jaar later is Upfront uitgegroeid tot een bedrijf dat de strijd aangaat met grote voedingsfabrikanten, met een omzet van 6,5 miljoen euro in 2023 en een ambitieuze prognose van meer dan 20 miljoen voor 2024.
‘We willen graag de volgende Unilever bouwen, maar dan oprecht,’ zei medeoprichter Harro Schwencke eerder tegen MT/Sprout. Die oprechtheid uit zich in transparantie: zijn producten zijn simpeler, functioneler en de ingrediënten en voedingswaarde staan voorop. ‘Maar transparantie gaat verder dan de verpakking. Je kan ook al onze inkoopprijzen op onze website vinden.’
Het is allemaal een statement tegen wat Schwencke ‘Frankenstein-producten’ noemt. ‘Een complex product maken is makkelijk, het simpel houden is waanzinnig moeilijk. Dat gaat in tegen wat de rest van de voedingsindustrie doet. Daar draait alles om winstmaximalisatie: goedkope ongezonde ingrediënten, vervolgens de houdbaarheid maximaliseren met additieven en de hoofdprijs vragen voor het product dankzij misleidende marketing. De consument is daarvan de dupe.’
Zonder externe investeerders groeide Upfront van eiwitrepen naar een complete lijn sportvoeding, gezonde chips en zelfs ketchup. In 2023 wist Upfront zowel Albert Heijn als Jumbo te overtuigen. ‘Je moet bedenken hoe je een win-win voor ze kunt creëren: ofwel je merk moet bijdragen aan het rendement van de schapruimte, of je brengt een nieuwe doelgroep naar dat schap.’
Een poging om een duurzame kledinglijn op te zetten kostte het bedrijf ‘een ton en acht maanden tijd’. Die ervaring leerde de ondernemers het belang van focus. ‘Elke keer dat we iets hebben verkloot, kwam dat doordat we niet focusten,’ aldus Schwencke.
Voor 2024 ligt de focus op groei en het vinden van de juiste mensen. Het team van 25 medewerkers moet flink uitbreiden om de ambitieuze groeiplannen waar te maken. Want groeien, dat willen Schwencke en De Boer als geen ander. ‘Echte impact maak je pas als je niet alleen goede informatie biedt, maar ook als je producten breed beschikbaar zijn en worden gekocht.’
De missie blijft onveranderd: Nederland gezonder maken door ‘Big Food’-producten te vervangen met Upfront-alternatieven.
De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: