Martijn Ildiz en Ruud Derks transformeren met zonnepanelen vrachtwagens en hun trailers in rijdende energiefabrieken.
Wat: zonnepanelen voor vrachtwagens
Wie: Martijn Ildiz (32) en Ruud Derks (62)
Daagt uit: Truck- en trailerproducenten
Sinds: 2014
Website: imefficiency.com
Met zonnepanelen op vrachtwagens jaarlijks duizenden liters diesel besparen. Dat is wat IM Efficiency mogelijk maakt met zijn SolarOnTop-technologie. De Helmondse scaleup transformeert gewone vrachtwagens en hun trailers in rijdende energiefabrieken. Binnen drie jaar wil het bedrijf de belangrijkste leverancier worden voor grote truckfabrikanten.
Het idee ontstond in 2014, toen de drie founders, Martijn Ildiz, Ruud Derks en Jelle Aarnoudse, inzagen dat er een enorm onbenut potentieel lag op de daken van vrachtwagens. Ze combineren slimme elektronica met flexibele zonnepanelen. Zo ontwikkelen ze een systeem dat zonne-energie tijdens het rijden direct kan leveren aan de vrachtwagen. Denk daarbij ook aan verwarming, verlichting en elektronica, zeg maar de ‘elektrische verbruikers’ en ‘dat zijn er een hoop’, volgens Ildiz.
Vrachtwagens lijken op elkaar van een afstandje, maar ze zijn uiteindelijk allemaal verschillend. Die complexiteit maakt het ontwikkelen van een uniform, schaalbaar product tot een uitdaging. IM Efficiency slaagt daar wél goed in. Momenteel rijden er meer dan honderd trucks met SolarOnTop door Europa, onder meer bij grote namen als Action en het Belgische Bpost.
De technologie zorgt ook voor ‘blije chauffeurs’. Ze hoeven de motor niet langer stationair te laten draaien tijdens pauzes. De opgeslagen energie houdt ze warm en laat het licht aan. Ook voor wagenparkbeheerders is de technologie interessant. ‘Doordat je met de zonnepanelen op de trailers het lokale elektriciteitsnet kunt ondersteunen, krijgen wagenparkbeheerders er ineens een heel nieuw verdienmodel bij.’
IM Efficiency onderscheidt zich door het aanbieden van een complete oplossing op schaal. Via een eigen cloudplatform wordt de werking continu gemonitord en verbeterd. Nu nog met panelen op het dak, maar ‘de eerste elektrische vrachtwagens met geïntegreerde zonnepanelen komen er snel aan’.
Met een team van vijftien medewerkers staat IM Efficiency in de startblokken voor de internationale expansie. Tot nu toe is er aan funding tussen 5 en 10 miljoen euro opgehaald. Bij business angels, family offices, vc’s, Nederlandse en Europese subsidies. Toch blijft funding de grootste uitdaging voor het bedrijf.
‘Er komen namelijk een aantal complexe en kapitaalintensieve ontwikkelingen bij elkaar: flexibele zonnemodules binnen een mobiliteitstoepassing, lithium-accutechnologie, voertuigelektronica, grensoverschrijdende IoT-systemen, cloudontwikkeling’, somt Ildiz op. En dat allemaal in de conservatieve transportmarkt.
Hij benadrukt liever het gigantische potentieel. Meer dan vijf miljoen vrachtwagens in Europa kunnen met deze technologie worden uitgerust, geeft hij aan. ‘Daarmee kan jaarlijks evenveel fossiele brandstof worden bespaard als de olieproductie van een land als Oman.’
‘De gedachte was altijd dat de vrachtwagenwereld weinig keuze heeft om te verduurzamen, behalve wachten op batterij-elektrische en waterstof elektrische vrachtwagens. Wij laten zien dat er ook flinke stappen kunnen worden gezet met compleet andere concepten. De transportsector is ingrijpend aan het veranderen en begint zich open te stellen voor een combinatie van duurzame oplossingen.’
De Europese Commissie ziet die potentie ook: ze gaf IM Efficiency opdracht te onderzoeken hoeveel minder laadinfrastructuur er nodig is als elk voertuig zonnepanelen zou hebben.
De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: