Sebastiaan Scholten, Dirk Kranendijk, Victor Dik, Michiel Meyer stampten met Workwize een platform uit de grond voor thuiswerkers.
Wat: inkoopplatform voor thuiswerkspullen
Wie: Sebastiaan Scholten (24), Dirk Kranendijk (25), Victor Dik (28) en Michiel Meyer (28)
Sinds: 2020
Funding: 540.000 euro
Website: goworkwize.com
Dat thuiswerken is een blijvertje en hr-managers hebben er een dagtaak aan alle bonnetjes van medewerkers te verwerken die een nieuw bureau, printpapier of pennenset nodig hebben. Dat kan gemakkelijker, dachten Sebastiaan Scholten, Dirk Kranendijk, Victor Dik en Michiel Meyer het afgelopen jaar. Ze richtten Workwize op, een platform waarop medewerkers van aangesloten bedrijven eenvoudig hun thuiswerkgerei kunnen bestellen. Bedrijven bepalen uit welke producten medewerkers kunnen kiezen en wijzen werknemers een budget toe.
Het gaat Workwize voor de wind. Het bedrijf werd begin dit jaar Startup van de Week bij MT/Sprout en mede-oprichter Dik sprak toen de verwachting uit 3 tot 5 ton op te halen voor verdere groei. Dat werd 540.000 euro, bijeengesprokkeld door een groep informele investeerders. Onder meer fintechbedrijf Mollie is klant en het bedrijf verzorgt al 3.000 werkplekken. Bij Workwize werken inmiddels tien man.
Gaaf vond Scholten het om te zien ‘dat de markt ook echt nodig had wat we hadden gemaakt’. Natuurlijk, stelt hij, Workwize had uitgebreid onderzoek gedaan door wel meer dan 100 interviews af te nemen. ‘Toch is het altijd spannend om te zien of het dan écht aanslaat. Uiteindelijk hebben we een aantal van de grootste en snelstgroeiende bedrijven uit Nederland op ons platform aangesloten. Na alle late nachten die we erin hebben gestoken, is het erg vet om dat te zien gebeuren.’
Als energieke, jonge honden willen de heren van Workwize nog wel eens snel schakelen. De ene keer werkt dat beter dan de andere, vertelt Scholten. ‘De kantoorartikelenmarkt is niet altijd de meest vooruitstrevende. Zo is ons een keer verteld dat we te snel waren in ons contact, waardoor een partnership misschien niet goed zou werken.’
Toch biedt hun jonge leeftijd ook dikwijls voordelen, benadrukt de ondernemer. ‘We merken dat mensen het leuk vinden met een paar jonge gasten te werken die een andere kijk hebben op dingen. Ik zou daarom stellen dat het ons ook veel heeft geholpen.’
Wat de drijfveer is van Scholten en co? ‘Iedere seconde die je in je eigen bedrijf steekt, kan helpen om je bedrijf beter te maken. Dat is een motivatie die ongekend is.’ Toch beseft Scholten als geen ander: ‘Uitvoering is alles, en je kunt het niet alleen. Zorg er daarom voor dat je de beste mensen om je heen verzamelt, van co-founders tot investeerders en adviseurs.’
Waarvan akte! Tot slot, waar zien de heren zichzelf over vijf jaar, als corona – hopelijk – niets meer is dan een paragraaf in de geschiedenisboekjes? Scholten is ambitieus: ‘Tegen die tijd hebben we in ieder geval van heel Europa de work-life balance permanent verbeterd door thuiswerkplekken te faciliteren. Waarschijnlijk hebben we tegen die tijd in de rest van de wereld ook al een aantal ergonomische bureaustoelen neergezet.’