Alexander Stromberg (24) en Joost Hermans (24) brengen met behulp van process mining bedrijfsprocessen van hun klanten in kaart, om ze aan de hand van de gewonnen data te stroomlijnen en verbeteren.
Wat: Process mining
Wie: Alexander Stromberg (24) en Joost Hermans (24)
Sinds: 2019
Website: apolix.nl
Daar kan iedereen zich wel wat bij voorstellen: elk bedrijf zet stevig in op IT, verzamelt gaandeweg enorm veel data via al die systemen maar wordt die data ook goed benut? Nee natuurlijk, daar hameren data analisten al jaren op. Maar Alexander Stromberg en Joost Hermans pakken de handdoek op en graven met Apolix naar bruikbare data, een kunstje dat process mining is gaan heten. ‘Onze missie is om waarde te creëren van (ongebruikte) data. Dit doen wij aan de hand van digitale broodkruimels uit de IT-systemen van onze klanten’, zegt Stromberg.
Zo kunnen ze met Apolix vanuit Rotterdam echt anders dan de gevestigde management consultancy bureaus hun diensten verlenen: ‘Wij versimpelen processen en laten zien wat er in de realiteit gebeurt. Dit geldt niet alleen voor de processen bij de klant: we zijn transparant over onze aanpak. Daardoor begrijpen klanten wat wij doen, hoe we het doen, maar vooral: waarom wij het doen.’
Van de twee oprichters is Hermans het technische genie, Stromberg is de ras-ondernemer die al vanaf zijn 15de een grafisch ontwerpbureau runde en later ook een webshop in drones opzette. De omzet van Apolix moet nog op gang komen, maar met 9 medewerkers kan het inmiddels bogen op klanten als Erasmus Universiteit Rotterdam, de gemeenten Den Haag en Rotterdam, Diergaarde Blijdorp en Ampelmann, een van de grotere scaleups die Yes!Delft heeft voortgebracht. Die eerste klanten en werknemers waren echt mijlpalen. ‘En de eerste keer dat ik op de fiets stapte om naar ons nieuwe kantoor te gaan, in plaats van uit mijn slaapkamer te werken, is nog steeds een hele gave milestone.’
Hun jeugdige leeftijd doet bij een eerste kennismaking hier en daar wenkbrauwen fronsen. ‘In eerste instantie kregen we vaak veel vragen: hoe kunnen wij nou een corporate adviseren terwijl wij zelf nog zo jong zijn? Maar na onze eerste projecten spraken onze resultaten voor zich en werd het juist als iets positiefs gezien. ‘Deze jonge honden weten wel van aanpakken en wat je met data kan’, zie je ze dan denken.’
Strombergs tips voor andere jonge ondernemers: ‘Wat je in je carrière wilt bereiken, moet een verlengde van je persoonlijke doelstellingen zijn. Mijn beste vriend slash co-founder Joost en ik dromen om naar de ruimte te gaan. Apolix is onze eerste stap om dichter bij een waardevolle bijdrage aan de ruimtevaart en ruimtekolonisatie te komen.’ Dat is ook echt waar de twee Apolix-ondernemers zich over een paar jaar willen terugzien: ‘In een hutje op Mars! Nou ja, een second-best zou zijn om een toonaangevende club te zijn in de Benelux en Europa op het gebied van data-analyses en data-driven decision making.’