Branche: e-commerce en autoracerij
Onderneemt met: Create2Fit, Kartbaan Huizen
Grootste succes: verkoop van Create2Fit aan Wehkamp-holding RFS Holland
Grootste misser: dat stoeltje in het Arrows F1-team
Voor het grote publiek is Tom Coronel (1972), net als zijn tweelingbroer Tim, autocoureur en tv-presentator. Maar als zakenman is hij sinds 2006 druk met de verkoop van koffiezetters en platte tv’s via internet. De webshops die hij en Marc Koster met Create2Fit uitbaten zijn van het nichetype: per productgroep of zelfs product is er een eigen domeinnaam. Wasmachine.nl, Plasmadiscounter.nl, Barbecueshop.nl, Koffiediscounter.nl Gamediscounter.nl en Sneeuwkettingen.com zijn de niche webshops die Create2Fit op dit moment exploiteert.
Het opzetten van die nicheshops deden de afgelopen jaren ook bedrijven als Fonq en Coolblue. Create2Fit onderscheidt zich vooral met gekke invallen als de digitale verkoper: de koffie-expert geeft op YouTube uitleg over de koffiemachines van Koffiediscounter. Inmiddels is het een kijkcijferhit, met in de hoofdrol de vader van Coronel. Die lust best een bakkie koffie, maar is vooral ervaringsdeskundige. En dat slaat aan.
Al in 2009 nam RFS Holland Holding, ook eigenaar van Wehkamp, een meerderheidsbelang in Create2Fit. Ceo en mede-eigenaar van RFS Paul Nijhof had de nicheshops ontdekt. Koster en Coronel houden de minderheid maar blijven hun bedrijf wel zelf leiden. De positie als zuster van Wehkamp levert voordelen door de grotere gebundelde inkoop- en marketingkracht.
De risico’s goed inschatten, snel beslissen en vervolgens het gas op de plank: zoals Coronel over het asfalt schuift, schuift hij ook over het web. Hij zette zijn webshops pijlsnel op en is ook niet te beroerd om te stoppen met de winkels die minder lopen. Behalve snel en enthousiast is Coronel ook een sterke communicator. Dat komt van pas in de zaken die hij doet met leveranciers en partners, maar ook de marketing van zijn webwinkels is verfrissend rechttoe rechtaan en vaak raak.