Branche: e-commerce
Investeert in: (voorheen ondernemer met Tango, Route Mobiel en Bieden & Wonen
Grootste succes: verkoop Tango in 2004
Grootste misser: Bieden & Wonen ging niet vliegen
Ondernemer Michiel Muller is gewend rake klappen uit te delen, meestal samen met compagnon Marc Schröder. Met Tango – onbemande tankstations – namen ze het op tegen Shell. Die andere ‘monopolist’, de ANWB, dacht vervolgens: wij gaan ook onze eigen benzinestations bouwen, en dat hadden ze misschien beter niet kunnen doen. Het bracht Muller en Schröder waarschijnlijk op het idee voor hun eigen pechdienst, Route Mobiel. Tegenwoordig begeeft Muller zich onder meer als investeerder in de modesector met onder meer Fashiolista.com.
Muller doet dat allemaal niet alleen. Zonder ondernemer Marc Schröder (1971), zoon van Martin Schröder (oprichter Martinair) die hij in de jaren 90 leerde kennen bij Petroplus International. Samen maakten ze de stap vanuit de olieraffinaderij naar het ondernemerschap. Ze begonnen Tango in 2000.
De onbemande tankstations werden een succes. Zelf benzine afrekenen via de pin was toen nog revolutionair. Ze konden de tankstations veel goedkoper neerzetten, bespaarden op personeel en maakten op een hele slimme manier van een maas in de wet gebruik. Over benzine moeten tankstations accijns afdragen, maar die accijns hoeft pas aan het einde van de maand op de rekening van de Belastingsdienst te staan. Dat leverde een enorme bulk werkkapitaal op waarmee ze de bouw van nieuwe tankstations konden financieren. In 2004 stond de teller op 75. Toen verkochten de ondernemers en grootaandeelhouder Petroplus International de onderneming aan Kuwait Petroleum.
In 2004 richtte Muller samen met Schröder Route Mobiel op. SNS Real werd financier van het project. Route Mobiel speelde zich vooral in de picture met brutale campagnes, waarin concurrent ANWB werd afgekraakt. De ANWB hapte, er volgde juridisch gewoel dat de twee ondernemers alleen maar in de kaart speelde. In 2006, toen SNS naar de beurs ging, nam die Route Mobiel volledig over.
Muller is heel goed in het uittekenen van een marktsituatie en een droombeeld. Dat is zijn startpunt. Vervolgens verdiept hij zich compleet in de markt en vraag zich af wat hij moet doen om dat doel te bereiken, welke obstakels er zijn en hoe je die kunt omzeilen. Hij combineert een sterk analytische benadering met een praktische manier van denken en handelen.
Niet alles wat Muller (en Schröder) aanraken, verandert echter in goud. De site Bieden & Wonen, waarmee zej de woningmarkt wilden opschudden, is niet echt van de grond gekomen. Het initiatief was wederom Mulleriaans opgezet: ‘Wat als we nu het model van huizen verkopen eens om kunnen draaien?’ Door de financïele crisis raakte de woningmarkt op slot. Hoewel Muller dacht Bieden & Wonen een weg uit de crisis kon beteken voor huiseigenaren, pakte het anders uit. De grootste inschattingsfout: mensen gaan niet bieden op woningen die ze niet gezien hebben en zonder aan het handje te worden genomen door een makelaar.
De afgelopen jaren begeven Michiel Muller en Marc Schröder zich op nieuw terrein als investeerdersduo. Dat doen ze vooral in e-commerce-bedrijven die zich richten op mode. In 2011 was een investering in social mediasite Fashiolista, een jaar later volgde online modeveiling Vault79.
Michiel is – samen met Ronnie Overgoor – dagvoorzitter tijdens de zesde editie van Sprout Challengerday, op 31 oktober a.s. in de Beurs van Berlage. Het thema van deze editie: “De geheimen van succes”.