Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ondernemers

John de Mol

John de Mol (1955)

Branche: media en entertainment
Onderneemt met:
Talpa Media, Endemol (aandeelhouder), SBS (aandeelhouder)
Grootste succes: de beursgang van Endemol
Grootste misser: tv-zender Talpa
 

Carrière als ondernemer

John de Mol is met afstand de succesvolste mediaondernemer van Nederland. Begonnen als radio-dj en -als schoonzoon van Willy Alberti- met een Amsterdams platenzaakje. HIj maakte al snel carrière als producer bij de Tros. En zette zijn eigen tv-productiemaatschappij op. In de tijd dat amusement op tv ook Nederland langzaam veroverde, kwam De Mol met zijn eerste kijkcijferhit Medisch Centrum West. Na opkomst van commerciële tv en in 1994 de fusie met het productiebedrijf van Joop van den Ende tot Endemol kreeg zijn onderneming pas echt vleugels.

Big Brother en beursgang

Eind jaren tachtig was ook Nederland klaar voor commerciële tv. John de Mol en Joop van den Ende werden de huisleverancier voor de grote knallers van zowel de publieke omroepen als RTL en de zenders die volgden. Endemol werd snel een Europees bedrijf, maar de wereldwijde doorbraak van De Mols bedrijf kwam met Big Brother (vanaf 1999), de meekijk-tv die de hele wereld veroverde. Op het hoogtepunt van de vorige internethype brachten De Mol en Van den Ende hun bedrijf naar de beurs. Dat maakte beiden miljardair. Lang hield Endemol het als beursfonds niet vol, want in de internetgekte stapten telecom- en internetbedrijven massaal in content. Telefónica kocht Endemol in 2000 voor 5,5 miljard euro, precies op tijd, want kort daarop sloeg de telecomkrach toe.

Flop Talpa

Inmiddels legde De Mol zich weer toe op zijn eigenlijke passie: tv-formats bedenken en op de buis zien te krijgen. Dat dacht hij het beste helemaal in eigen hand te kunnen houden. Na mislukte pogingen in een samenwerking met Veronica en met Sport7 kwam er in 2005 de nieuwe tvzender Talpa, later Tien geheten. Een paar sterke series en de voetbalrechten van de Eredivisie bleken onvoldoende om genoeg kijkers te trekken, en in 2007 bracht De Mol zijn zender onder bij RTL Nederland, in ruil voor aandelen. 

Investeringen

Als belegger – sinds de beursgang van Endemol was De Mol miljardair – scoorde De Mol ook regelmatig. Via Talpa en Cyrte Investments investeerde hij in telecom-, media- en technologiebedrijven, van Versatel tot Fox Kids en later ook de Telegraaf Media Groep en SBS Broadcasting. De mooiste deal deed hij in 2007, toen hij samen met onder meer Berlusconi’s Mediaset zijn eigen Endemol terugkocht van de Spanjaarden van Telefónica.

De ondernemer de John de Mol

John de Mol bouwde zijn carrière op zijn drive om zichzelf te bewijzen, zijn creatieve genie en de liefde voor het medium televisie. Het liefst zit hij met een clubje creatievelingen formats te bedenken, maar pas echt gelukkig wordt hij als die ook wereldwijd doorbeken. De Mol is vermaard om zijn perfectionisme, de aandacht voor details waarmee hij zich ook op de vloer met veel zaken bemoeit en het vuur waarmee hij duidelijk kan maken dat iets niet gaat zoals hij dat wil. Behalve oog voor wat het publiek wil, heeft hij ook een aardige neus voor speculatieve beleggingen. Terwijl de buitenwereld zich op het achterhoofd krabde over de strategie achter zijn vele media-investeringen, maakte hij met Talpa en Cyrte het ene proftijelijke ritje na het andere.