Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ondernemers

Marlies Dekkers

Marlies Dekkers (1965)

Branche: mode
Onderneemt met:
 Marlies Dekkers (MD Group)
Grootste succes: het ontwerpen van de spider-bh, Undressed-lijn
Grootste misser:  gesjoemel met jaarrekeningen en een te snelle internationalisering

Innovatief ondergoed

Lang klonkt het verhaal van creatieve ondernemer Marlies Dekkers als een sprookje. De in Turnhout geboren modekoningin maakte naam in de jaren negentig door met iets heel nieuws te beginnen voor die tijd. Ze studeerde af als ontwerper aan de kunstacademie van Breda, wist met haar afstudeerproject de pers te halen en vervolgens vestigde ze zich in Amsterdam, waar ze met subsidie haar eerste Undressed lijn opzette, sexy lingerie. 

Marlies Dekkers vertaalde de wereld van de fetisj naar die van de commercie en een mainstream publiek. Tot die tijd was ‘stoute’ lingerie iets voor sexshops. Marlies Dekkers werd een hit en een merk waar de creatieve sector zich mee op de kaart kon zetten. Haar bedrijf groeide als kool. Met behulp van een Chinese investeerder wist ze het aantal winkels uit te breiden in Nederland en bij de grote retailers binnen te komen. 

Te grote gok van Marlies Dekkers

Het groeisucces van vóór 2007 leunde onder meer op een strak georganiseerd systeem van verkoop en logistiek. Dekkers had in Nederland in enkele jaren tijd een geoliede organisatie weten op te bouwen die voor hoge omzetten kon zorgen. In plaats van in één keer per seizoen uit te leveren, hetgeen gebruikelijk is in de branche, splitste ze de voorverkoop en uitlevering per seizoen in drieën. Dit stimuleerde de (door)verkoop bij winkeliers.

De zaken groeiden haar echter boven het hoofd. In 2007 wordt er een internationaal groeiplan ontwikkeld, waarvoor ze financiering wist lost te krijgen bij de bank. Er wordt geïnvesteerd in dure flagshipstores en het optuigen van landenorganisaties. Er zijn meer pr-mensen in dienst dan operationeel managers. Dekkers laat zich omringen door mensen die meer met feestvieren en plaatjes schieten bezig zijn, dan met het verantwoord laten groeien van het bedrijf. In 2011 gaat het bijna mis. Een turnaroundbureau moet het bedrijf uit de brand helpen en helpt groeifinanciering aan te trekken. Na een reorganisatie wordt de strategie bijgesteld en een externe financier binnengehaald.

Marlies Dekkers versus Sapph

Marlies Dekkers opereert tegenwoordig zelf wat meer in de luwte. Haar bedrijf lijkt operationeel weer op de rails te staan, al is er wel nog een schuld die moet worden afgebouwd. In 2011 won Marlies Dekkers de jarenlang voortslepende procedure tegen Sapph. Deze door Rob Heilbron mede opgerichte lingeriefabrikant aapte jarenlang de spider-bh van MD na. Dat is Sapph duur komen te staan. Zelf groeide het ook veel te hard en ging het midden 2011 failliet. Kort daarvoor werden de activa van Sapph aan ondernemer Roland Kahn verkocht. 

Lees hieronder de reconstructie die Sprout maakte van het hobbelige groeipad van Marlies Dekkers.