Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT500 (2016) lijst

6. De Persgroep

ceo: Christian van Thillo
Klantgerichtheid: 3
Productleiderschap: 13
Excellente uitvoering: 16

Omdat ‘traditionele’ reclame steeds minder effectief is, zoeken bedrijven nieuwe manieren om hun boodschap te vertellen aan lezers of kijkers. Bijvoorbeeld door sponsoring van een themabijlage of een serie artikelen. Vrijwel alle tijdschriften en kranten doen eraan mee, de een wat subtieler dan de ander. Mediaconglomeraat De Persgroep, eigenaar van AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool en Q-Music, zit vaak aan de minder subtiele kant. Eerder dit jaar deed een voor adverteerders bestemde video stof opwaaien. In het filmpje legt De Persgroep blijmoedig uit dat er in de publicaties heel veel mogelijk is, met de suggestie dat ook voor redactionele artikelen betaald kan worden. De hoofdredacteuren van diezelfde Persgroep benadrukten meteen dat het hier een pijnlijk misverstand betrof. Toch is het slippertje misschien wel tekenend voor de commerciële koers van het Vlaams-Nederlandse familiebedrijf, met een omzet van 1,33 miljard euro. Topman Van Thillo stuurt hard op omzet- en winstgroei. Dan gaat er zuiver journalistiek gezien wel eens iets mis.