Jasper Kool (1989) helpt mensen met een arbeidsbeperking aan een leuke én betaalde baan. Dat doet hij onder meer via Social Capital, het bedrijf waarvan hij medeoprichter is. Maar misschien gaat er eerder een belletje rinkelen bij de naam van Happy Tosti, de horecaketen die Kool eerder oprichtte.
Daar worden al jaren de tosti-creaties geserveerd door mensen met wie volgens andere werkgevers ‘iets’ is, of dat nu een beperking als autisme of een schuldenverleden is.
Kools liefde voor tosti’s stamt al uit zijn kindertijd, maar tijdens zijn studie aan de Hogere Hotelschool ontwikkelde hij een echte passie voor koken én sociaal ondernemerschap. De tostiketen die hij hielp oprichten, moest dus niet alleen winstgevend, maar ook sociaal zijn.
Voor Kool is ‘discriminatie in wat voor vorm dan ook een no-go’. Zijn idee om in dit horecabedrijf met mensen te gaan werken met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking werd echter aanvankelijk op hoongelach onthaald.
Geïnspireerd door een uitspraak van Albert Einstein – maak het onmogelijke mogelijk – zou Kool wel even bewijzen dat deze mensen wel degelijk iets kunnen, dat ze met de juiste opleiding en begeleiding prima kunnen werken en daar ook voor betaald mogen worden.
Met succes, want na de geslaagde lancering van Happy Tosti in 2015 volgden andere bedrijven als Lekker Brood, De Broodbrouwers en Juni Lekkernijen. Een bijzonder samenwerkingsverband tussen Heineken, Happy Tosti en Milieuwerk leidde in de zomer van 2020 tot de oprichting van Social Capital.
Als sociaal detacheringbureau verbindt dit laatste bedrijf werknemers met een arbeidsbeperking aan werkgevers in de horeca. Opnieuw een gouden greep. ‘Social Capital heeft op dit moment meer dan 250 mensen met een arbeidsbeperking betaald in dienst. Dat is ongeveer 65 procent van de totale populatie.’
Onlangs ontving Social Capital als eerste werkgever financiering van het Sociaal Innovatiefonds (SIF), een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) om werkgevers te helpen op grote schaal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Social Capital wil hiermee in vier jaar tijd ruim 200 banen voor mensen met een arbeidsbeperking realiseren in Den Haag.
‘In het verleden hebben onze organisaties nog veel meer mensen aan een betaalde baan geholpen. We laten ook aan steeds meer grote partners, zoals Heineken, zien dat sociaal maatschappelijke impact maken genormaliseerd kan worden binnen een commerciële organisatie.’
Het is de missie van Kool om ieder individu gelukkig te maken met een leuke baan. Bij werkgevers bestaat de misvatting dat mensen met een arbeidsbeperking goedkoper of duurder zijn dan reguliere medewerkers. Dat is jammer, want dat is namelijk niet zo.
‘Er wordt betaald naar gelang de arbeidsproductiviteit. Via ‘job carving’ worden (deel)banen gecreëerd die ingevuld worden door mensen die minder zelfstandig kunnen werken.’ Aan werkgevers tot slot het advies om ‘het aannamebeleid zo open mogelijk te houden en meer te kijken naar wat wel kan in plaats van de mogelijke belemmeringen.’