Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inclusive 30 van 2022

Hajir Hajji

Hajir Hajji werkt sinds haar zeventiende voor retailer Action. In 24 jaar tijd beklom ze de gehele carrièreladder binnen de organisatie, van vakkenvuller en caissière tot ceo van een miljardenbedrijf dat in negen landen in totaal bijna 2000 winkels heeft.

Toen ze begon in 1997 als vakkenvuller was dat in de dertiende winkel van Action. Ze had personeelsnummer 120. Afgezien van de toenmalige eigenaren werkte er destijds niemand op het hoofdkantoor.

Kansen pakken

Hajji pakte iedere kans aan om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen. Na verschillende rollen op de winkelvloer vervulde ze diverse managementrollen. Zo was ze verantwoordelijk voor de sales en internationale operaties en was ze voor haar aanstelling als ceo drie jaar commercieel directeur.

Wat haarzelf ‘overkwam’ – gezien worden door de oprichters en steeds meer verantwoordelijkheid krijgen – is ook iets dat zij als ‘mensenmanager’ anderen gunt. ‘Ik kijk graag naar ieders potentieel en hoe we dat het best kunnen benutten, zodat mensen op posities terechtkomen waar ze echt kunnen bloeien’, zei Hajji eerder in gesprek met SER Topvrouwen.

Vrouwen hebben soms duwtje nodig

Vrouwen hebben daarbij soms een duwtje nodig, constateerde ze eerder. Die terughoudendheid, daar worstelde ze zelf ook mee. ‘Ik heb drie kinderen en vond het toen mijn oudste twee kinderen nog jong waren moeilijk dat mensen mij continu vroegen hoe ik dat dan allemaal combineerde, mijn carrière en het gezin.’ Het is een worsteling van veel moeders, stelt ze, ‘maar veel vrouwen worden daar gaandeweg zelfverzekerder in’.

Empower vrouwen, is haar dringende advies. ‘Zeg gewoon eens wat vaker dat iemand ergens echt goed in is, dát brengt vrouwen verder. Ik zie dat ook echt als maatschappelijke verantwoordelijkheid van leiders binnen alle organisaties, aangezien de doorstroom in Nederland stagneert.’ Een quotum? Zo snel mogelijk, stelt ze voor.

Het benutten van ieders kwaliteiten hoort bij een inclusieve organisatie. Op de winkelvloer zit het wel goed met de (culturele) diversiteit. Maar in de zevenkoppige directie van Action is zij vooralsnog de enige vrouw. Vanwege haar Marokkaanse roots is Hajji dubbeldivers.

Internationale mindset

Brengt ze daarmee specifieke eigenschappen mee de boardroom in? Ze is ‘behoorlijk direct’, maar of dat nu de West-Friese Action-cultuur is of haar Marokkaanse achtergrond? ‘Geen idee.’

Haar internationale mindset is wel een voordeel, denkt ze. ‘Ik denk en begrijp welke specifieke uitdagingen de uitrol van winkels in een ander land met zich meebrengt. Maar verder ligt hoe je je gedraagt vooral aan wat je van huis hebt meegekregen.’

Stoort ze zich aan de man-vrouwverhouding (6-1 voor de mannen) in de boardroom? Niet bepaald. ‘Je stelt een profiel samen en kiest de persoon die daar het best bij past, los van geslacht.’ Direct onder de directie is de verhouding fiftyfifty.

Lees ook ons profiel van Hajir Hajji: baas over 10 miljard met één enkel vinkje