Taco Potze en Bram ten Hove bouwen met Open Social online communities met een missie. Daarmee nemen ze het op tegen Facebook en andere bigtechspelers.
Wat: Platform voor online communities
Wie: Taco Potze (38) en Bram ten Hove (34)
Daagt uit: Higher Logic, Hivebrite, Facebook
Sinds: 2016
Werknemers: 40
Funding: Circa 2 miljoen euro
Website: getopensocial.com
Als jouw pitch wint in aanbestedingen waarin Salesforce en Microsoft meedingen, doe je toch iets goed. Dat bewezen Taco Potze en Bram ten Hove vorig jaar, toen de Europese Commissie klant werd bij hun Open Social.
Open Social is het techbedrijf waarmee Potze en Ten Hove op basis van opensourcesoftware communities bouwen, online platformen waarbinnen deelnemers kunnen communiceren en informatie delen. Noem het de opvolger van systemen die we vroeger ‘het intranet’ noemden.
Grote instanties en bedrijven gingen de Europese Commissie al voor: ook Greenpeace, de Verenigde Naties en Oxfam werken met Open Social. De rode draad is duidelijk: volgens Potze concentreert zijn challenger zich op ‘missiegedreven’ online gemeenschappen.
Met transparantie en samenwerking hoog in het vaandel – vandaar ook dat de techniek open source is. Ook dat onderscheidt de Nederlandse wereldspeler van big tech. Hoewel Potze natuurlijk wel met ze samenwerkt als dat nuttig is. Alleen blijft het zelf ver van het gesloten model waarin de grootste concurrenten hun klanten graag binnenzuigen.
Nee, gebruikers kunnen Open Social downloaden en er zelf mee aan de slag gaan. De makers verdienen aan de uitgebreidere functies en apps en de diensten eromheen, zoals bij open source gebruikelijk.
‘Open source heeft veel voordelen’, zei Potze eerder tegen MT/Sprout. ‘We kunnen veel sneller innoveren, doordat we met een grote community van ontwikkelaars werken. Daar wordt veel kennis gedeeld. Ze lossen vaak bugs op en geven input over onze productontwikkeling. Het houdt bovendien de kosten laag ten opzichte van concurrenten. Daarnaast is het een aantrekkelijk saleskanaal, omdat veel organisaties als ze voor de keuze staan om het zelf te hosten, toch vaak kiezen voor professioneel implementeren en onderhouden.’
Ze begonnen ooit als GoalGorilla in Enschede en bouwden in de beginjaren nog op basis van uurtje-factuurtje voor klanten. In 2019 turnden Potze c.s. hun bureau om in een bedrijf met software als product. Eerst nog met crowdfunding om de ontwikkelkosten te dekken, in 2020 stapten Peak en Nimbus Ventures in voor samen 1,25 miljoen euro.
Inderdaad: in de donkerste coronamaanden wist de Facebook-uitdager investeerders te overtuigen. Corona gaf een flinke push aan de vraag, doordat organisaties ineens 100 procent virtueel moesten samenwerken. ‘Dat gaf Peak en Nimbus het laatste zetje’, aldus Potze destijds. In 2022 haalde hij nog eens geld op bij zijn aandeelhouders en stapte ook de Rabobank in.
Exacte omzetcijfers geeft Open Social liever niet, maar dit jaar komt de – recurring – omzet weer tientallen procenten hoger uit dan in 2021. Vooruitkijkend ziet Potze een eventuele recessie met vertrouwen tegemoet. ‘We zijn dit jaar naar een ‘default alive’, ofwel cashflow-neutrale positie gegaan, zodat we niet meer afhankelijk zijn van nieuwe funding, terwijl we wel blijven groeien en investeren.’