Diederik Werdmölder biedt met PIN Voorschot mkb’ers tijdelijke, kleine leningen aan die worden afgelost met een percentage van de omzet via de pinautomaat.
Wat: Kredietverstrekker
Wie: Diederik Werdmölder (63)
Sinds: 2015
Daagt uit: Traditionele financiers
Omzet: 29,4 miljoen euro
Aantal medewerkers: 13
Funding: 5,5 miljoen extern
Website: pinvoorschot.nl
Het aankopen van een nieuwe collectie schoenen, het opvangen van een onverwacht hoge factuur, het vervangen van oude stoelen op het terras… Geen bank die ondernemers hiervoor een tijdelijke lening zal verstrekken. Die pijn in ondernemersland valt ook Diederik Werdmölder op.
‘Banken en andere financiers willen leningen tot 50.000 euro aan de helden van de winkelstraat niet meer verlenen, vanwege het risico en het werk dat eraan zit. Daardoor laten ze veel goede mkb-ondernemers financieel in de kou staan’, zegt hij tegen MT/Sprout. En dus start hij in 2015 met PIN Voorschot, eerst met kapitaal ‘uit een eigen pensioenspaarpotje’ en later met externe funding.
Het concept is uniek, omdat de aflossingen van het zakelijke krediet meebewegen met de dagomzet: vandaar PIN in de naam. Die aflossing verloopt volledig geautomatiseerd via het pinapparaat van de ondernemer. ‘De ondernemer lost af wanneer hij kan, en niet wanneer hij niet kan’, legt Werdmölder uit.
Bij een flinke omzet is de aflossing hoger. Na een slechte dag ligt de aflossing lager. ‘Wij bieden een combinatie van hightech en hightouch’, verwijst Werdmölder ook naar het intensieve contact met de klanten. ‘Wij ontmoeten iedere ondernemer persoonlijk om een inschatting te maken van zijn of haar situatie.’ Zijn klanten zitten vooral in de retail en horeca.
De behoefte aan kleine leningen blijkt groot. Dat de rente wat hoger ligt dan bij de traditionele kredietinstellingen doet er niet toe voor de klanten. Het gaat om de aandacht en het gemak voor de ondernemers. Enkele duizenden mkb’ers zijn inmiddels geholpen, aan leningen is al meer dan 100 miljoen euro verstrekt. ‘In veel verschillende branches, zelfs aan een dierentuin en een hockeyvereniging.’
Werdmölder wil in 2025 bekendstaan ‘als de meest klantvriendelijke leverancier van geld voor ondernemingen in de horeca en de winkelstraat.’ Het smeden van sterke banden met klanten en partners staat hierin centraal. ‘Daarnaast blijven we investeren in automatisering om processen efficiënt te maken en in opleidingen van medewerkers.’