Vincent Franken en Roel Boekel helpen met het zoek-algoritme van Findest, IGOR^AI, R&D-afdelingen sneller innoveren.
Wat: Kennismanagement software
Wie: Vincent Franken (31) en Roel Boekel (30)
Daagt uit: Processen op R&D-afdelingen
Sinds: 2017
Omzet: 2 miljoen euro
Aantal medewerkers: 37
Funding: 1,4 miljoen euro
Website: findest.com
Vincent Franken en Roel Boekel besluiten al aan de VU om ondernemer te worden. Tijdens een studieopdracht zijn ze veel ‘manueel’ werk aan het vergaren van kennis over nanotechnologie. Dat kan beter, vinden ze, en zo leggen ze de basis voor het algoritme IGOR^AI.
Ze starten hun bedrijf in 2017 om ‘het gat tussen nieuwe technologie en industrie te overbruggen’. Ze bootstrappen, lenen onderweg 1,2 miljoen euro en krijgen 200.000 euro van angel-investeerders. Hun missie: 10.000 innovaties realiseren in tien jaar tijd.
‘We dagen R&D-afdelingen uit om naar buiten te kijken en hun Excel-sheets weg te gooien. Hoe komt het dat juist de afdelingen die innovaties bedenken en ontwikkelen op procesvlak nog steeds hetzelfde werken als in 2006?’, verklaren ze aan MT/Sprout.
IGOR^AI gebruikt kunstmatige intelligentie om kennis te vinden in openbare bronnen, vast te leggen, te selecteren, te delen, terug te vinden en te monitoren. Met die efficiëntieslag kan het innovatieproces enorm versneld worden.
Findest begint met een servicemodel: een softwareproduct, aangevuld met technologiescouts die de vragen van R&D-afdelingen weten om te zetten naar concrete zoekopdrachten voor IGOR^AI. Zo winnen ze het vertrouwen van ASML, Heineken, Philips en Shell. Deze technologieleiders zijn tevreden gebruikers en brengen daardoor meer klanten binnen.
‘We hebben 300 klanten door heel Europa die Findest een 88 procent would definitely recommend-score geven. Denk aan multinationals zoals AB InBev, BMW, Canon, Decathlon en Engie. We verkeren bovendien in een ideale positie om snel een gigantische hoeveelheid R&D-afdelingen van onze kennismanagementsoftware te voorzien.’
Zelfs met het oog op een mogelijke recessie zien de oprichters de toekomst positief tegemoet. ‘Bijna alle industrieën hebben met R&D te maken. Dit geeft de luxe om te focussen op industrieën die nu goed gaan, en het uitkiezen van bedrijven die juist nu investeren om als winnaar uit de bus te komen. Hierdoor zal Findest juist meegroeien met de winnaars.’