Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Faqta

faqta anouk binkhuysen

Anouk Binkhuysen (49) wil met een leerplatform basisscholen helpen om de transitie naar vernieuwend onderwijs te maken.

Wat: Complete leeromgeving voor basisscholen
Wie: Anouk Binkhuysen (49)
Daagt uit: De status quo in het onderwijs
Sinds: 2015
Omzet: 1,3 miljoen euro
Aantal werknemers: 22
Funding: Informals en eigen kapitaal
Website: Faqta

Al duizenden jaren wordt kennis voornamelijk overgebracht via woorden. Maar de jongste generaties worstelen daarmee. Ze zijn namelijk veel meer visueel ingesteld. Ook de oudste zoon van Anouk Binkhuysen loopt hierdoor vast in het gangbare onderwijs. Dat wordt in 2015 het begin van Faqta.

De visie is dat leren een boeiend avontuur moet zijn, dat geeft kinderen namelijk vleugels. ‘En ze moeten in het onderwijs ook met hun 21ste-eeuwse vaardigheden aan de slag kunnen gaan’, vertelt Binkhuysen aan MT/Sprout.

Twee aandeelhouders stappen in eerste instantie mee in dit startupavontuur: Jan van Wonderen en Wouter Delken. ‘Vandaag komt 27,68 procent van private investeerders.’

Van HelloFresh naar Netflix

Eerst wordt de interesse via crowdfunding aangewakkerd voor een themadoos met ‘ontdekmiddelen’, zeg maar het concept van HelloFresh. Bij die doos zit ook een toegang tot filmpjes en interactieve opdrachten op het digitale platform.

Dat slaat niet aan, omdat de box naar het huisadres van de kinderen wordt verstuurd. Ouders begrijpen het niet en blijken ook niet bereid om de portemonnee te trekken voor een maandelijks abonnement.

Na veel experimenteren, aanpassen en valideren blijkt een Netflix-model, een volledig digitaal platform met abonnement, de beste oplossing voor het vernieuwen van het onderwijs. Ook de doelgroep wordt aangepast: Faqta richt zich voortaan op de leraren van basisscholen.

Op naar marktleiderschap

Scholen zijn namelijk wel gewend om te betalen voor lesmaterialen. Dat blijkt wél een schot in de roos. ‘Terwijl anderen beloven het onderwijs te vernieuwen, maken wij het ook waar. We kijken holistisch naar het onderwijs. Aan alle facetten van het onderwijsleerproces wordt gedacht en we vullen het zodanig in dat het voor iedere school en iedere leerkracht geschikt is. Onze slogan is dan ook: op jouw manier. En door de aard van ons platform zijn we sneller en actueler dan de rest binnen onze branche.’

In 2021 maken 10.000 leerkrachten en 100.000 leerlingen gebruik van Faqta. Daar stopt het groeiverhaal uiteraard niet. ‘Over drie jaar zijn we nog verder op onze route om marktleider in het middagprogramma voor het Nederlandstalig basisonderwijs te worden.’