Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Firefly

firefly frank visser

Frank Visser heeft met Firefly al honderden bedrijven verduurzaamd en geld laten besparen door zuinige ledverlichting as-a-service aan te bieden.

Wat: Light-as-a-service
Wie: Frank Visser (25)
Daagt uit: Niet-duurzame organisaties en installateurs
Sinds: 2017
Omzet: Niet bekend
Aantal medewerkers: 30
Funding: 1 miljoen, van diverse aandeelhouders
Website: firefly.online

Frank Visser wordt in het laatste deel van de selectie afgewezen als straaljagerpiloot. Hij begint aan een nieuwe opleiding, die van sportleraar. In de kroeg krijgt hij het idee om van Jack Daniels-whiskyflessen lampen te maken. Zijn fascinatie voor licht is geboren.

Zijn eerste businessmodel in de verlichting (verkoop van lampen) blijft geen lang leven beschoren. Het blijkt te tijdrovend om de lege whiskyflessen te snijden en slijpen en ze van verlichting en logo’s te voorzien. Bovendien zijn de kosten te hoog.

Maar Visser zal ook niet als gymleraar voor de klas staan. Hij verdiept zich in ledverlichting en verbaast zich erover dat het ene ledlampje veel meer energie verbruikt dan het andere, bij dezelfde lichtopbrengst.

Hij spoort de meest energiezuinige techniek op en vindt die in Azië. Hij stapt als amper 20-jarige in het vliegtuig en maakt daar afspraken met een productiepartner. Zijn geheim: niet alleen zuinigere lampen leveren, maar vooral slimmere. Firefly voorziet zijn lampen van elektronica waardoor ze ‘biodynamisch’ kunnen worden. Dat betekent dat de verlichting rekening houdt met de biologische klok van de mens.

Businessmodel omgegooid

Toch staan de klanten niet meteen in de rij voor die combinatie van licht en it. De hoge investeringen blijken een drempel voor potentiële klanten. Visser gooit daarom zijn businessmodel om naar abonnementen op (slimme) ledverlichting: de maandelijkse afbetaling wordt gebaseerd op een lagere energierekening.

Met een mogelijke besparing van zo’n 70 procent op die rekening zijn bedrijven gemakkelijker over de streep te trekken, merkt hij met Firefly, waar de omzet goed op gang komt. ‘Wij hebben als enige de volledige keten in beheer en ons concept is investeringsvrij voor onze afnemers. Doordat wij zelf produceren, installeren, onderhouden en financieren hebben wij altijd een passende oplossing’, geeft Visser mee aan MT/Sprout.

Geen strijd, maar samenwerking

En er is meer dat zijn startup boven het maaiveld laat uitsteken. ‘Het valt andere partijen op dat wij het op een slimmere en andere manier doen, doordat wij de traditionele markt op een innovatieve wijze benaderen. In plaats van de strijd aan te gaan of in te gaan op gesprekken om ons over te nemen, partneren wij juist liever met deze bedrijven om samen hun klanten te verduurzamen. Daarom is samen maximaal verduurzamen ons motto.’

Met zijn bedrijf heeft Visser inmiddels meer dan duizend organisaties verduurzaamd, waaronder kantoren, distributiecentra, scholen, werkplaatsen, showrooms, sportvelden en zorginstellingen. Firefly blijft zich voorlopig op Nederland concentreren. Daar valt namelijk nog heel wat te winnen: zo’n 65 procent van de bedrijven heeft nog steeds geen enkele ledverlichting – laat staan de meest zuinige.

‘Best bizar eigenlijk. Sinds een ruime twee jaar doen wij mee aan tenders, de aanbestedingen door de overheid. Met een gemiddelde slagingskans van drie op vier zijn we ook hierin succesvol.’ De omzet wil Visser niet prijsgeven, maar over 2021 lag die tussen de 5 en 10 miljoen euro, was eerder te lezen op MT/Sprout. De dagelijkse leiding van het bedrijf deelt Visser als ceo met zijn broer Hugo (coo).