Camiel Kraan bouwt met Convious ticketverkoopsoftware voor de vrijetijdsindustrie. De software biedt pretparken, dierentuinen en andere klanten de mogelijkheid om hun tickets tegen dynamische prijzen te verkopen.
Wat: Ticketing- en e-commerce voor de leisure-industrie
Wie: Camiel Kraan (49)
Sinds: 2016
Omzetverwachting (2021): 101 miljoen euro
Werknemers: 55
Daagt uit: Ticketingpartijen en online reisorganisaties als GetyourGuide
Website: www.convious.com
Ooit was het plan van Camiel Kraan om met de voorloper van Convious overgebleven tickets van onder meer pretparken te verkopen. Potentiële klanten van hem gaven vaak te kennen dat ze juist minder met derde partijen zoals de zijne wilden werken. Ze hielden de verkoop van tickets liever in eigen hand. Daarom gooide Kraan het plan om en ging hij software bouwen die dit mogelijk maakt.
De software zorgt voor de beste ticketprijzen. Daarvoor houdt hij rekening met factoren als weekend, vakanties, weersomstandigheden en het nog aantal beschikbare tickets. Kraan stelt daarom dat zijn bedrijf eerder in de hoek van marketing dan van pure ticketing zit. ‘Onze software zorgt ervoor dat het adverteren op een Facebook, Instagram of Twitter minder nodig is.’ Oftewel, Convious kijkt op basis van geanonimiseerde data wie het voor zich heeft. Op die manier hoopt het de conversie te verhogen. Zo wordt er ingeschat wat de bereidheid is om een bepaald bedrag te betalen.
Kraan vertelde eerder in de podcast Top Names dat eigenaren van bijvoorbeeld pretparken denken dat ze hun omzet alleen kunnen verhogen nadat klanten eenmaal binnen zijn. Kraan gelooft dat niet. Hij stelt dat dynamic pricing een sleutel kan zijn.
Desalniettemin kan met Convious ook de omzet in het park verhoogd worden, bijvoorbeeld door op basis van geo-tracking gebruikers te laten weten dat ze in de buurt van een eettentje zijn. Klanten van Kraan kunnen zelf aangeven waar ze op willen inzetten: bijvoorbeeld een gemiddeld hogere ticketprijs of zoveel mogelijk tickets verkopen.
Convious heeft voornamelijk grote partijen in portfolio. Doorgaans hebben de klanten meer dan 100.000 bezoekers per jaar. ‘We verdubbelen ieder jaar qua omzet en er komen steeds grotere klanten onze kant op’, zegt Kraan. Enkele bekende namen in de klantenkring zijn Merlin Entertainment, Plopsaland, Hellendoorn en Hannover Zoo. Momenteel komt zo’n 40 tot 45 procent van de omzet uit Duitsland. Het Amsterdamse bedrijf zit inmiddels in zestien landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Inmiddels wordt ook de oversteek naar de Verenigde Staten gemaakt.
In 2018 werd er 3,6 miljoen euro groeigeld opgehaald in een ronde die werd geleid door investeerder Capital Mills. In datzelfde jaar won de startup een internationale prijs in de categorie ‘heavyweight’ tijdens het wereldwijde Get in the Ring-evenement in Portugal. De geldschieters kunnen vermoedelijk redelijk snel hun investering ten geld maken. Kraan sluit een beursgang binnen drie jaar niet uit.
Waar de coronacrisis aanvankelijk de volledige bedrijfsvoering van Convious stillegde, bleek het uiteindelijk een groeiversneller. Pret- en dierenparken mochten in veel landen maar beperkt bezoekers toelaten. De software van Convious helpt met crowd control en het optimaliseren van de toegestane bezettingsgraad. ‘In de laatste week van mei 2020 draaiden we net zoveel omzet als in de gehele tweede helft van 2019’, liet Kraan aan Top Names weten.