Marijana Radonjic en Thomas Kelder hebben met EdgeLeap ‘vindrobots’ ontwikkeld die online speuren naar relevante informatie voor hun gebruikers.
Wat: Vindplatform voor informatie
Wie: Marijana Radonjic (44) en Thomas Kelder (38)
Daagt uit: traditionele monitoring
Sinds: 2014
Website: EdgeLeap.com
Ze noemen hun product EdgeFlow, en omschrijven het als een augmented information intelligence-platform. Het is helemaal toegespitst op het verzamelen van relevante business insights uit de continue stroom aan artikelen, publicaties en berichten die online en op sociale media verschijnen.
Dat ‘augmented‘ slaat op de kunstmatige intelligentie die na een korte leerperiode weet wat relevant is voor de gebruiker, die zelf niet meer hoeft te bedenken welke alerts hij moet instellen. Tot nu toe zijn die gebruikers grote corporates, die met hun innovatieteams de laatste ontwikkelingen rond technologie, innovaties en andere inzichten moeten bijhouden, terwijl de strategen bijvoorbeeld baat hebben bij informatie over de markt en wat concurrenten beweegt.
‘Zo dagen we traditionele manieren van informatieverzameling uit, zoals handmatig zoeken of tools die je instelt met keywords en je dan een seintje geven zodra er iets opduikt’, zegt Radonjic. ‘Dan vindt je alleen maar de informatie die past bij die begrippen, en de ervaring leert dat 95 procent daarvan niet relevant is. Onze ‘vindrobots’ verschaffen je nieuwe, onverwachte inzichten, doordat ze met behulp van AI veel breder zoeken maar wel leren wat belangrijke informatie is. Je vindt insights waarvan je niet eens wist dat ze van pas kwamen.’
En zo blijf je je concurrenten voor, is de belofte. EdgeFlow is ondanks die algoritmes onder de motorkap ingericht op gebruiksvriendelijkheid en vooral ook samenwerking: alleen als je inzichten deelt, kom je als team en organisatie verder. Daarom is dat delen tot een hogere kunst verheven op het platform, met alle toeters en bellen die we gewend zijn van sociale media en andere tools als Slack. Maar ook een nieuwsbrief of powerpoint genereert de vindmachine van Radonjic en Kelder met een paar klikken.
Haar klanten zijn grote producenten van voedingsmiddelen, verzekeraars en pharmabedrijven, maar willen niet met naam genoemd worden. ‘Ze hebben vaak al ervaring met monitoring tools en AI-platforms die veelbelovend lijken maar niet aan de verwachting voldoen. Wij willen dat het gewoon leuk is om met EdgeFlow te werken. En dat horen we ook terug van klanten. Daar was het bijhouden van innovaties soms een vervelend extra klusje, nu zien ze dat hele teams erbij betrokken zijn en op een speelse manier samenwerken.’
EdgeLeap als bedrijf is best eigenwijs, zegt de medeoprichter. ‘We doen niet mee aan de startup-hype en hebben geen geld opgehaald bij investeerders maar zijn helemaal gefocust op een product waar klanten mee weglopen. En anders dan veel andere AI-platforms is volledig inzichtelijk hoe onze bots worden bestuurd. Zo blijven we ook weg van de filterbubbels waar de algoritmes van bijvoorbeeld Twitter of LinkedIn) je mee opzadelen.’
Van corona had EdgeLeap als SaaS-bedrijf zelf geen last, het waren vooral de klanten die erdoor getroffen werden en daardoor langer deden over de beslistrajecten die voorafgaan aan een contract. ‘Maar tegelijkertijd heeft de coronacrisis wel duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is de snel veranderende wereld in de gaten te houden, zodat je je op tijd kunt aanpassen of inspelen op nieuwe kansen.’
Het klopt: EdgeLeap is klein, ook vergeleken bij veel andere challengers, maar het is klaar om wereldwijd grote klanten te bedienen met zijn vindrobots. Vandaar dat de oprichters in januari de techbeurs CES in Las Vegas opzoeken. ‘We kijken vooral naar de grootzakelijke markt en willen ook samenwerken met grote techbedrijven. We krijgen ook veel aanvragen van elders, maar we houden voorlopig daar de focus op. Alle belangstelling bewijst wel dat het slim verwerken van die information overload echt een wereldwijde uitdaging is.’