Wat: ‘Lifeproof’ kleding voor mannen
Wie: Lotte Vink en Kasper Brandi Petersen
Sinds: 2017
Omzet: 2,3 miljoen euro (2019)
Werknemers: 7
Daagt uit: fast fashion-kledingmerken
Website: labfresh.eu
Op een bedrijfsfoto zie je Lotte Vink een glas wijn laten vallen over het volledig witte T-shirt van haar compagnon Kasper Brandi Petersen. De wijn druipt naar beneden, terwijl het T-shirt wit blijft. De twee willen ermee zeggen: dit kun je gewoon doen met de innovatieve kleding van Labfresh.
Labfresh is hun in 2017 opgerichte merk mannenkleding waarmee dragers, zo beloven de ondernemers, geen last ondervinden van geurtjes of vlekken. En alles is gemaakt voor het leven. Ze willen er de beruchte fast fashion-industrie mee uitdagen, vertelt Vink. ‘De kledingindustrie is een van de grootste vervuilers die er is en dit komt voornamelijk door overproductie en door het feit dat kleding wordt gezien als een wegwerpproduct.’
Zo niet bij de broeken, polo’s en shirts van Labfresh. ‘Door katoen te combineren met technologie is al onze kleding vlek- en geurwerend’, zegt Vink. ‘Onze kleding wordt gemiddeld 3,5 dagen gedragen voordat het wordt gewassen. Door minder te wassen, gaat kleding langer mee en bespaar je ook een hoop energie.’ Het idee van labfresh is ook niet zoveel mogelijk kledij te verkopen aan telkens dezelfde mensen. Zoals Vink het uitlegt: ze willen juist dat consumenten minder kleding kopen. Als ze iets kopen, moet het juist van een betere kwaliteit zijn, zodat consumenten er langer mee kunnen doen.
En ja hoor, het gaat het duo voor de wind. Sinds ze afgelopen jaar in hun appartement hun eerste Kickstarter-video maakten, ‘gaat het hard’, stelt Vink. Ze vertelt al 45.000 klanten in 98 landen te hebben kunnen helpen. Ook niet onbelangrijk voor een e-commercemerk: ze hebben 5 sterren op Google en 4,7 sterren op Trustpilot. Ook investeerders haken aan. Zo hebben verscheidene geldschieters al ruim een miljoen euro in Labfresh gestoken en haalden de ondernemers nog eens ruim een miljoen euro op via crowdfunding op Kickstarter en Indiegogo.
Uiteindelijk wil je ook doorgroeien en dat doen ze bij Labfresh. Ondanks corona stijgt de omzet dit jaar naar boven de 3 miljoen euro. ‘Na een persconferentie van Rutte voelen we dat wel in onze omzet wanneer het vertrouwen van de consument weer even weg is. Maar vergeleken met vorig jaar groeien we nog steeds en we zijn sinds de coronamaanden voor het eerst winstgevend en sluiten 2020 dan ook af met winst.’ Aangezien vrijwel alle verkopen online plaatsvinden, is Labfresh wat heet coronaproof.
Ook al is Labfresh online geboren en als een vis in het water, Petersen en Vink willen ook graag in de winkelstraat te zien zijn. Alle retailers zijn namelijk door corona hard bezig met e-commerce, waardoor de online advertentietarieven stijgen, legt Vink uit. Labfresh zal daarom de komende maanden zes shop-in-shops openen. Begin volgend jaar hoopt Vink zelfs een eigen permanente winkel in Amsterdam te openen.
‘We hebben ook al 50 procent van ons marketingbudget verplaatst van online adverteren naar tv en print’, vertelt ze. ‘De resultaten zijn geweldig. We verwachten deze verschuiving de komende jaren dan ook voort te zetten.’
Labfresh hoopt in 2021 een Series A-financieringsronde te doen. ‘Door in dit jaar winstgevende groei te kunnen laten zien, hopen we ons hiervoor goed te positioneren.’