Wat: online verkoper ledlampen
Wie: Kemal Tas
Sinds: 2013
Omzet: 12 miljoen euro (2019)
Werknemers: 51
Daagt uit: fysieke winkels en groothandels
Website: ledstores.nl
Het verhaal van Ledstores Europe leest als een jongensboek: in 2012 begon de toen nog 27-jarige Kemal Tas via Marktplaats LED-strips te verkopen. Vanuit zijn huis in Amsterdam, zijn zolderkamertje fungeerde als opslagruimte. Een KvK-inschrijving had hij niet en slechts een kapitaal van 1000 euro.
De vraag werd al snel zo groot dat Kamal maar een webshop begon voor ledverlichting. Nu, acht jaar later, heeft Tas dertien webshops in verscheidene landen door heel Europa, heeft hij bijna 100.000 orders per jaar (zowel zakelijk als B2B) en is zijn moederbedrijf Ledstores Europe uitgroeid tot een ware miljoenenbusiness. Tas groeide uit van Marktplaats-verkoper tot miljonair. En dat allemaal zonder de hulp van investeerders over zakelijke coaches: knap, hoor.
Hoe speelde hij dit klaar? Door scherpe prijzen te hanteren, stelt Tas. ‘Al in 2016, toen we grote groei doormaakten, hoorden we van concullega’s dat we de markt kapot aan het maken waren met onze scherpe prijzen. We kregen zelfs verzoeken om prijzen af te spreken. Voor ons was dit een teken dat we op de juiste weg waren.’
Drie jaar op rij groeide de omzet van Ledstores Europe met maar liefst 100 procent op jaarbasis. Dit jaar, tijdens de coronacrisis, zet Tas de groei van zijn bedrijf doodleuk door. Komend van 12 miljoen euro omzet in 2019 verwacht hij dit jaar de 15 miljoen euro aan te tikken. Ledstores Europe groeit als een malle, iets wat doet denken aan het succesverhaal van een bedrijf als Dekbed Discounter, dat afgelopen jaar nog in de top 3 van onze Challenger50 eindigde.
Maar het gaat Tas niet alleen om de spreadsheets en omzetplaatjes, ook ‘impact’ speelt een rol. Ledverlichting is tot wel 70 procent energiezuiniger dan oudere soorten verlichting, zoals halogeen. Door zoveel mogelijk klanten, bedrijven en organisaties te helpen, hoopt Tas zijn kleine steentje bij te kunnen dragen voor het milieu.
Dat het niet bij mooie praatjes blijft, blijkt uit het feit dat Ledstores is aangesloten bij ondernemersbeweging MVO Nederland, wat staat voor ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. Tas’ BHAG is om alle Nederlandse bedrijven in 2030 energieneutraal te verlichten. Daarnaast plantte Ledstores tot dusver al 1500 bomen in Oeganda, doet het bedrijf aan afvalscheiding en repareert het defecte retouren.
De coronacrisis komt het bedrijf gemakkelijk door, verwacht Tas. Zijn strategie? ‘Meer online orders binnenhalen en een grote voorraad aanhouden.’ in de tussentijd houdt de inmiddels 34-jarige ondernemer het vizier gericht op, zoals het een ondernemer betaamt, groei. Wat kunnen we de komende tijd van de Amsterdamse ledkoning verwachten?
Tas somt het voor ons op: ‘Een uitbreiding van het assortiment, naar nieuwe landen gaan, het verbeteren van de online aanwezigheid en de overname van interessante partijen.’ Afijn, Ledstores Europa: een naam om in de gaten te houden, zouden wij zeggen.