Wat: Speciaalbier
Wie: Dorris en Tessel de Heij
Sinds: 2015
Omzet: 1,5 miljoen euro (2019)
Werknemers: 7
Daagt uit: ‘Traditionele biermerken en de consument die nog niet van bier houdt’
Website: www.gebrouwendoorvrouwen.nl
Het begon – zoals waarschijnlijk bij vele van de tientallen jonge biermerken in Nederland – met wat proefbrouwsels in de badkamer. Toch zullen hobbybrouwers en andere jonge merken jaloers zijn op wat Dorris en Tessel de Heij hebben bereikt met hun Gebrouwen door Vrouwen. Hun speciaalbieren liggen in de supermarkt en stromen (buiten de lockdowns) uit de tapkraan in steeds meer cafés – let vooral op de roze accenten van hun fusten. Over naamsbekendheid van hun biermerk – eigen ketels hebben ze (nog) niet – hebben ze al helemaal niet te klagen. Over het ontstaan van de vrouwenbrouwerij is inmiddels zelfs een boek geschreven.
Het is blijkbaar opzienbarend: vrouwelijke ondernemers die zich melden in de bierwereld. Die zijn inderdaad op de vingers van een hand te tellen. En ook al zijn de De Heijs een uitdager van gevestigde biermerken, dat betekent niet dat ze als vijandelijke indringers worden gezien door de gevestigde orde (m). “Nee, wij worden met open armen ontvangen. De markt is erg blij met wat vrouwelijke invloed in de bierwereld. Men is nieuwsgierig naar ons bier en onze manier van werken.’ Even verfrissend als hun eigen Citrus Paradisi worden de ondernemers ervaren: ‘We worden vaak uitgenodigd om te spreken op evenementen die met bier of ondernemen te maken hebben, en organisatoren van bierfestivals willen ons er graag bij hebben.’
Waar de zussen zich ook mee onderscheiden: ze laten via social media goed zien wat ze doen en hoe ze ondernemen. ‘We geven een inkijkje in ons bedrijf en dagelijkse gang van zaken. Dat doen niet veel andere bierbrouwers.‘ Maar Gebrouwen door Vrouwen is natuurlijk meer dan alleen een ondernemersverhaal: het product zelf mag er volgens kenners ook zijn. En ook hiermee onderscheiden ze zich van de groeiende massa craft breweries. ‘Wij brouwen meer met kruiden dan met hoppen. Hierdoor is het toegankelijk bier, maar wel echt craft.’ Minder bitter, dat is waar de brouwers zelf van houden. Maar probeer bijvoorbeeld het pittige Gember Goud, en je weet dat ze wel degelijk lef hebben. Het best loopt tot nu toe overigens Bloesem Blond.
Tot nu toe is Gebrouwen door Vrouwen volledig zelf gefinancierd, al haalden de zusters wel via crowdfunding 165.000 euro voor hun eigen Gebrouwen door Vrouwen BAR in Amsterdam. En ja, die moest dit jaar al twee keer de deur sluiten. Hoe de coronacrisis wordt gepareerd door de bierchallenger? ‘We proberen zoveel mogelijk samen te werken met andere lokale ondernemers, zo hadden we in het voorjaar een Bier&Bloemen-pakket met de lokale bloemist, en Bier&Baksels met de lokale banketbakkerij. Op dit moment zijn we bezig met Bier&Chocola met een lokale chocolatier. Verder door borrelpakketten voor thuis te bezorgen, door online proeverijen en digitale bieryoga te geven. Maar ook door ons meer te concentreren op de retail, naast de horeca.’
Zodra corona is overwonnen, kunnen de vrouwen weer gas geven. ‘De komende jaren willen we onze plek op de bierkaart van horecabedrijven vergroten, uitbreiden in de retail, nieuwe bijzondere bieren op de markt brengen en vooral veel lol blijven hebben.’