Na de eerste deelfietsen in Den Haag willen Chingiskhan Kazakhstan en Max Schalow hun deelplatform Bondi uitbreiden naar meerdere steden.
Wat: deelfietsen
Wie: Chingiskhan Kazakhstan (24), Max Schalow (24)
Sinds: 2019
Funding: niet gedeeld
Website: Bondi.city
Chingiskhan Kazakhstan (foto r.) en Max Schalow weten het zeker: ook na de valse start van een aantal aanbieders in 2016 ligt er een kans voor deelfietsen. Zolang je maar goed samenwerkt met de (lokale) overheid, die uiteindelijk bepaalt waar de fietsen mogen staan.
Gebruikers van Bondi, dat in mei een eerste netwerk van 140 deelbare e-bikes lanceerde in Den Haag, moeten dan ook na elke rit een foto maken van hun parkeerplek. Wie zijn fiets laat rondslingeren krijgt een waarschuwing, en mag na drie overtredingen geen fiets meer huren.
Bondi positioneert zich ten opzichte van scooteraanbieders als Felyx met een iets lager tarief per minuut. Dat er geen rijbewijs verplicht is voor de fietsen, verlaagt de drempel nog wat meer. Naast e-bikes ontwikkelde Bondi ook een elektrische bakfiets, die wordt gebruikt om de batterijen van alle deelfietsen te verwisselen.
Kazakhstan en Schalow leerden elkaar kennen als studenten op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), waar zij neerstreken als expats uit respectievelijk Kazakhstan en Engeland. In die stad begonnen zij twee jaar geleden met een pilot met e-steps, maar die kleine tweewielers zijn in Nederland nog altijd niet toegestaan op de openbare weg.
De twee oprichters zijn nog niet klaar met hun opleiding (International Business). Maar ze mogen – als ondernemers met inmiddels tien mensen in dienst – hun studie in de avonduren afronden.
Een voordeel van (relatief) jong ondernemen is dat je snel kan leren en nog niet vastzit aan een bepaalde manier van werken, zegt Schalow. ‘En we doen onszelf tijdens events en het aannemen van medewerkers vaak voor als stagiairs, om hun beter te leren kennen.’
Afgaande op de vraag (geïnteresseerden kunnen hun gegevens net als ooit bij Picnic op een wachtlijst invullen) zien de ondernemers in Den Haag ruimte voor zo’n 500 deelfietsen.
Bondi heeft flinke ambities. Het haalde (een onbekende hoeveelheid) groeikapitaal op, waarmee de startup dit jaar nog vier Nederlandse steden wil aansluiten. Daarna willen de ondernemers, die ook deelauto’s en -scooters op hun roodmap hebben staan, de grens over.