Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jorrit ten Brinke (manager actuarial reporting non-life a.s.r.)

Kennis, tijd, hulp… Wat je geeft, krijg je terug. Een instelling waar Jorrit ten Brinke (1992) bij a.s.r. al acht jaar de vruchten van plukt. Hij begint na zijn opleiding econometrie aan de Universiteit van Tilburg bij de verzekeraar als managementtrainee en rondt daar zijn opleiding tot actuaris af.

Econometrie is ‘zeer theoretisch, terwijl ik een bredere interesse heb dan enkel het technische aspect’, legt hij uit aan MT/Sprout. De kans die hij krijgt, benut hij ten volle. Ten Brinke maakt zo kennis met kapitaalmanagement, de waardering van overnames, financiële strategie en waardecreatie in de inkomensportefeuille van a.s.r. Ook bouwt hij snel een netwerk op.

Met zijn ‘open houding’, zijn ‘vermogen om verbinding te maken en zijn ‘enorme wil om de zaken waar ik verantwoordelijk voor ben te laten slagen’ bieden zich telkens nieuwe kansen aan. ‘Daarbij is mijn insteek dat er écht voor alles een oplossing is, en probeer ik altijd minstens twee stappen vooruit te denken.’

Verlies de mens niet uit het oog

Actuarissen bij a.s.r. zijn vooral bezig met complexe modellen voor het risico-, kapitaal- en waardebeheer. Nog altijd veel cijfertjes en berekeningen dus. Maar als leider verliest Ten Brinke nooit de mens uit het oog. ‘De mens is het belangrijkste ingrediënt om een bedrijf of afdeling succesvol te laten zijn.’

Als leider blijft hij luisteren naar de veranderende behoeftes en daar proactief op inspelen. ‘Ik merk in mijn team dat de werk-privébalans de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden.’ Datzelfde geldt voor de vraag ‘waar een strategie of werkpakket aan bijdraagt’.

Duidelijke visie

Duurzaamheid in brede zin wordt steeds belangrijker. Leiders moeten dus een duidelijke visie hebben en die ook kunnen uitdragen. ‘Een mens heeft behoefte aan duidelijkheid. Zorg voor een goed onderbouwde visie, ga hiervoor staan en mensen zullen je volgen.’

Ten Brinke wil zelf nog efficiënter worden in het overbrengen van die visie om zo meer impact te maken. ‘Daarbij is het belangrijk voldoende ruimte te geven aan collega’s om deze visie kritisch te kunnen beoordelen. Dat maakt de visie sterker en daarmee wordt ook de betrokkenheid verhoogd.’