Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jelle van der Kolk (Commercial Director Western Europe Ahrend)

jelle van der kolk ahrend

Een flinke portie geluk. Dat heb je nodig wil je hard gaan in je carrière, vindt Jelle van der Kolk (1988), Commercial Director Western Europe bij Ahrend. ‘Waar je geboren wordt, wat je talenten zijn en op de handvatten die je geboden worden, heb je zelf weinig invloed. Vanuit dat oogpunt ben ik een van de meest gelukkige mensen.’

Maar dat betekent uiteraard niet dat Van der Kolk achterover is gaan leunen. Hij is hard aan de slag gegaan om dat geluk uiteindelijk te verzilveren. ‘Ik ben daar altijd erg bewust mee bezig geweest. Noem het persoonlijke ontwikkeling of geef het een andere term, maar door mijn discipline en nieuwsgierigheid heeft dat over de afgelopen 35 jaar veel resultaat gehad.’

Van der Kolk begon na zijn studie als management trainee bij Ahold. Hij bleef vijf jaar bij het concern en maakte toen de overstap naar Ahrend, een internationale leider op het gebied van kantoorinrichting. Sinds twee jaar is hij daar Commercial Director Western Europe.

‘Onderaan de streep zou ik mijn stijl omschrijven als respectvol, positief, doortastend en op duurzame wijze de bestaande situatie zichtbaar beter maken en toewerken naar een doel. Uiteindelijk hoop ik altijd op een beter resultaat, maar bovenal betere mensen achter te laten.’

Leven lang leren

Next-generation managers zijn sociaal sterk volgens Van der Kolk. Dat is nodig om met alle veranderingen, zoals automatisering, robotisering en artificial intelligence, om te kunnen gaan. ‘De nieuwe generatie leiders weet teams ondanks alle veranderende omstandigheden, verbonden te houden en te inspireren. Zonder het dragen van een aansprekende missie en visie haken werknemers af. En terecht’, zegt Van der Kolk.

‘Leiders hebben altijd de taak om nieuwe leiders op te leiden. En dus zal de focus ook moeten liggen op individuele coaching en training om ervoor te zorgen dat elke werknemer meegroeit met de snel ontwikkelende banen. Stilstaande banen bestaan bijna niet meer. Leiders moeten een ‘leven lang leren’ adopteren voor elk individu in hun team.’

Volgens Van der Kolk zijn er meerdere thema’s waar leiders de komende jaren mee aan de slag moeten. Duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, inclusie en diversiteit, hybride werken en gezondheid en welzijn op de werkplek zijn onderwerpen die Van der Kolk noemt. ‘Ik vind dat je als leider moet streven naar een wereld waarin eenheid in verscheidenheid een kracht is en waarin je samenbouwt aan een betere toekomst voor iedereen’, vertelt de 35-jarige leider.

Zet de mens centraal

Resultaten komen er alleen als je samenwerkt, heeft Van der Kolk in zijn werk geleerd. ‘Ik ben erg resultaatgericht en leun ik veel op logica. Maar ik heb van huis uit en ook bij mijn eerste leidinggevende, Dafne Berkhout (Ahold), geleerd dat resultaten er alleen duurzaam komen als je het samen doet. Als je de mens centraal zet. In de woorden van Dafne: “Jelle, je hebt dit proces goed uitgedacht van A tot Z, maar je hebt noch je afdeling noch je leidinggevende erbij betrokken. Nu voelt niemand zich gehoord, betrokken en eigenaar van ‘jouw’ idee. Maak van ‘jouw’ idee, ‘ons’ idee.” Met andere woorden, met alleen logica kom je er niet en Dafne heeft uiteraard gelijk.’

Een van de belangrijkste leiderschapslessen van Van der Kolk is dat ‘goede leiders, nieuwe leiders maken’. ‘Kies dus ook voor een omgeving waar leiders zitten die jouw potentie zien en die graag met jou bijdragen aan het ontwikkelen van nieuwe leiders. Als je je niet in zo’n omgeving bevindt, moet je zorgen dat je wel in zo’n omgeving komt. Want die is er voor iedereen, altijd.’