Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Edson Sabajo

edson sabajo patta

Edson Sabajo (1972) heeft één motto: each one, teach one. Die mentaliteit komt terug in veel dingen die hij doet als co-founder van streatwearmerk Patta. De quote, die afkomstig is uit de hiphopcultuur, werd gebruikt in een samenwerking met Nike.

Patta is wereldwijd één van de grootste streatwearmerken. ‘Het Nederlandse streetwearlabel is mede zo populair, omdat het erin slaagt om jongeren aan te spreken die zich niet begrepen of gehoord voelen. In een behoorlijk ‘witte’ modewereld laat Patta en een realistisch en divers straatbeeld zien’, ziet Peter Leferink van Amsterdam Fashion Institute (AMFI).

Patta heeft vestigingen in Amsterdam, Londen en Milaan. Het bracht collecties uit met sneakermerken als New Balance, Nike en Tommy Hilfiger. Toch is alles wat het merk doet, op community gericht.

Hiphopcultuur

Hiphop een belangrijk onderdeel van Patta, vertelt Sabajo in een interview met Sneakerjagers. ‘Hiphop is de backbone van Patta. De hiphopcultuur is een heel vredelievende cultuur die mensen bij elkaar wil brengen.’

Het begon als een winkel met unieke sneakers die Sabajo en mede-oprichter Guillaume ‘Gee’ Schmidt zelf bij elkaar winkelden. Inmiddels zit het Patta in de wereldtop van streatwearmerken en wordt het gedragen door artiesten als Drake en Kanye West. Daar moet je iets voor terugdoen, vindt Sabajo.

Patta Academy

Dat doet hij met verschillende initiatieven, waaronder Patta Academy: een leerschool voor jongeren waar ze leren om creatief te ondernemen. Stop met oordelen en blijf nieuwsgierig, vooral naar mensen die anders zijn dan jijzelf. Van hen kun je het meeste leren, aldus Sabajo.

In het begin merkte hij dat jongeren argwaan hadden naar de Academy. ‘Gratis educatie krijgen van toppers en er niets voor terug hoeven te doen waren ze niet gewend. Als Patta vinden we het essentieel om kennis en middelen door te geven aan de volgende generaties.’

Toekomst van de community

Edson Sabajo geeft ook les op de Hogeschool van Amsterdam. Hij wil dat de volgende generatie nog beter wordt in ondernemen dan de huidige generaties. ‘Die jongeren zien flourishen is het mooiste dat er is.’ En hij weet één ding zeker: hoe het bedrijf zich ook ontwikkelt, het zal zich blijven richten op de community.