In samenwerking met onze partner Exact.
Dit jaar vond Exact Live plaats op een opvallende datum, namelijk een dag na de Amerikaanse presidentsverkiezingen. “Laat achterwege wat daar gisteren is gebeurd”, zei dagvoorzitter Humberto Tan. Dat liet het 4500-koppige publiek zich geen twee keer zeggen. Zij lieten zich onderdompelen in inspiratie.
Zoals de presentatie van Christiaan van der Hoeven van Het Wereld Natuur Fonds bijvoorbeeld, die liet zien hoe technologie gebruikt om stroperij tegen te gaan. Of hoogleraar van de TU Eindhoven Maarten Steinbuch, die de onvermijdelijke opkomst van robotica nog maar eens benadrukte. De aanwezigheid van Tesla, for obvious reasons. Én Max Verstappen, die inbelde om zijn ervaringen met technologie in combinatie met Formule 1 deelde.
Connect: een klik met nieuwe klanten
Tijdens het evenement werd Exact Connect bekendgemaakt, een platform dat ondernemer en adviseur aan elkaar koppelt. Aan de kant van de adviseur kiest Connect eerst voor de groep van accountants. Het platform helpt ondernemers dus bij het vinden van de juiste accountant, en accountants op hun beurt krijgen zo nieuwe klanten.
Op het platform wordt een match op een persoonlijke manier gefaciliteerd. Bij ’binnenkomst’ op de website wordt niet gevraagd wat je budget is of wat de deadline is van het project, maar of je meer van koffie of thee houdt en of je meer zoekt naar een creatieve of een strategische oplossing.
Volgens Edgar Wieringa, manager van Exact Connect, wordt zo de ’klik’ tussen ondernemer en adviseur beter. “Ondernemers willen eerst mensen ontmoeten voordat ze een deal aangaan. Ze zijn het meest tevreden als er een persoonlijke klik is.” De lancering van Connect staat gepland in het eerste kwartaal van 2017. Naast accountants zullen ook snel marketing- en HR-professionals op het platform hun diensten aanbieden voor ondernemers.
Leuk detail: Max zou graag weer eens zelf meedoen bij het sleutelen aan zijn bolide, “maar dat laten ze je niet doen.” Zo’n betrokkenheid en passie: dat wil elke ondernemer toch nastreven?
Al die techtrends en innovatie… dan is overzicht wel zo handig. Als ondernemer wil je daarom aan de top staan, want dan pas heb je overzicht van alles wat er om je heen gebeurt. Dat heb je niet als je tussen iedereen in staat, zo stelt Erik van der Meijden, CEO van Exact.
De toekomst van klantrelaties
Auteur en innovatie-adviseur Steven van Belleghem stal de show in zijn keynote ’When Digital Becomes Human’. Nu en in de nabije toekomst komen producten en diensten tot leven doordat zij steeds meer data genereren. Een menselijk en nauwkeurig laagje dus. Hoe kunnen ondernemers met die data hun klantenservice verbeteren?
Steven ziet vier trends:
New customer interfaces & onzichtbare technologie
Meer is minder, daar komt het op neer. Hoe makkelijker omgaan met jouw dienst is, hoe meer loyaal de gebruikers zijn. Minder knopjes, minder schermen: user interfaces zijn hard aan het veranderen. Van complexe systemen naar augmented reality, daar gaan we heen. Sterker nog, technologie zal uiteindelijk onzichtbaar worden. Denk aan VR of de smooth betaalwijze van Uber. “Je weet niet hoe je hebt betaald, je weet niet hoeveel, en toch vind je het fantastisch.”
Platforms & schaalbare communicatie
Het nieuwe communiceren met je klanten vereist platformen die hen real-time kunnen helpen. Denk aan chat-apps. “Het grootste verwachtingspatroon van de consument zijn de ’dansende bolletjes’.” Dit geautomatiseerde proces op basis van algoritmes maakt communicatie schaalbaar, waardoor je meer in minder tijd kunt afhandelen.
IJsbreker
Met tientallen inspiratiesessies en dito demo’s kwam de hongerige en nieuwsgierige ondernemer ruimschoots aan zijn trekken. Alles wat op deze woensdag in de wereld gebeurde, was echter moeilijk buiten de schaduw van de Amerikaanse presidentsverkiezingen te houden. Toch vormde Donald Trumps overwinning ook een aardige ijsbreker voor talloze netwerkende ondernemers op de congresvloer. En dat is ook wat waard.
Foto via Dashmote