Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Niels Arntz (Temper): ‘Een minimum lovable product is een mooi startpunt’

In samenwerking met TIAS School for Business and Society - Als mede-oprichter van Temper weet Niels Arntz hoe het is om vanuit het niets een succesvol bedrijf op te bouwen. Bij het digitale prikbord voor flexibele bijverdieners dat hij samen met vrienden opzette, werken inmiddels zo’n 100 medewerkers. Arntz deelt zijn ondernemerslessen: ‘Wie nieuwsgierig is, vindt zichzelf eigenlijk elke dag een beetje opnieuw uit.’

Temper Niels Arntz
Je leest nu: Niels Arntz (Temper): ‘Een minimum lovable product is een mooi startpunt’

Het was zes jaar geleden in een anti-kraakpand dat het idee voor Temper ontstond. En het had zomaar kunnen zijn dat mede-oprichter Niels Arntz op die dag een ander avontuur was aangegaan. ‘Samen met een paar vrienden hadden we besloten: we willen samen iets vets gaan bouwen, een eigen bedrijf starten. Die dag kwamen we met vijf ideeën, waaronder ook voor een event-driven dating-app. Maar Temper bleek al snel het idee dat al onze aandacht verdiende. Het probleem dat daarmee moest worden opgelost, de inefficiëntie op de arbeidsmarkt, herkenden we allemaal. Toen wisten we: dit is het thema waarop we impact gaan maken.’

Solide businesscase

Met Temper wilden Arntz en zijn compagnons zo snel mogelijk op eigen benen kunnen staan. ‘Vanaf dag één was het wel de gedachte: we moeten geld verdienen om onze eigen broek op te kunnen houden.’ Daar hoorde een solide businesscase bij. ‘We wilden niet eerst een gratis dienst introduceren om er dan in een later stadium geld voor te gaan vragen.’ Opdrachtgevers betalen Temper per gewerkt uur een vast bedrag van drie euro, ongeacht wat het uurtarief van de klus ook is. De transparantie die Temper in de arbeidsmarkt wil realiseren, is daarmee ook op het platform zelf terug te zien. ‘Geen verborgen kosten of variabele tarieven, maar duidelijkheid voor iedereen.’

Arntz studeerde dan wel Bedrijfskunde, toen hij met zijn compagnons aan Temper bouwde deden ze dat niet per se aan de hand van klassieke businessmodellen. Ze haalden met name veel inspiratie uit het werken met een Minimum Viable Product (MVP). Hierbij breng je een werkend prototype van je innovatie al in een vroeg stadium op de markt, zodat je met feedback van gebruikers je product stap voor stap beter kan maken.

Minimum Lovable Product

Het werken volgens deze MVP-aanpak levert volgens Arntz veel voordelen op. ‘Een van de ergste dingen die je als ondernemer kan overkomen, is natuurlijk dat je maanden- of jarenlang aan iets bouwt en uiteindelijk blijkt dat helemaal niemand erop zit te wachten. Door met een MVP aan de slag te gaan, voorkom je dat. Er zijn geen ellenlange development trajecten waar je je in moet storten. Je kunt meteen met feedback van gebruikers aan de slag, waardoor je heel wendbaar bent en snel stappen kunt maken. Je redeneert volledig vanuit het perspectief van je gebruiker, dat is een fijn houvast om vanuit te werken.’

Als Arntz één nadeel van werken met een MVP moet noemen, is het dat hij zulke prototypes soms wel erg basic vindt. ‘MVPs zijn soms zo karig en uitgekleed. Mensen tolereren dat, want het is nu eenmaal de eerste versie. Maar uiteindelijk maak ik liever een product waar je echt van kan houden, waar mensen fan van kunnen worden. Dat kan ook al in een vroeg stadium, bijvoorbeeld door met kleine attenties wat meer aandacht aan de klantbeleving te geven, of een steengoede customer service neer te zetten. Zo’n Minimum Lovable Product vind ik inmiddels een mooier uitgangspunt om een bedrijf mee te beginnen dan een basale MVP.’

Op zoek naar de win-win

Arntz wil steeds nieuwe manieren ontwikkelen om met Temper de doelgroep van flexibele bijverdieners verder te helpen. Bijvoorbeeld door samen te werken met partijen uit de verzekeringssector, want daar liggen voor platformwerkers vaak nog uitdagingen. Veel van hen werken onverzekerd, omdat het aanbod van traditionele verzekeraars niet aansluit op de flexibele manier waarop zij willen werken. ‘Sinds een paar jaar werken we samen met een partner uit de verzekeringswereld om het voor de gebruikers van Temper mogelijk te maken om zich per minuut te verzekeren. Die dienst is van A tot Z digitaal en past dus helemaal bij de manier waarop deze doelgroep bediend wil worden.’ Ook investeert Temper in trainingen voor werkenden om zo nieuwe vaardigheden op te doen. ‘Als jij wil leren om met drie borden te lopen, dan maken we dat graag voor je mogelijk. We inspireren restaurant om deze trainingen te geven. Als de mensen op ons platform nieuwe skills opdoen, voegt dat ook waarde toe aan het platform zelf. Zo blijven we op zoek naar het creëren van waarde en daarmee de win-win.’

Bij innovatie hoort ook dat je jezelf van tijd tot tijd opnieuw uitvindt. Voor Arntz is dat iets waar je in de praktijk dagelijks mee bezig bent. ‘Wie nieuwsgierig is, vindt zichzelf elke dag een beetje opnieuw uit. Zeker bij een bedrijf als Temper, waar je in elke fase voor nieuwe uitdagingen komt te staan, heb je steeds weer andere skills nodig om het platform naar een hoger plan te tillen. En als je dan probeert om het elke dag een procentje beter te doen, dan maak je over de loop van een jaar toch hele grote stappen.’

/