Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo blijft BeFrank de pensioenbranche uitdagen

In samenwerking met BeFrank - Pensioenen dichterbij mensen brengen door middel van slimme tools en helder communiceren. Toen BeFrank 10 jaar geleden werd opgericht was dit het belangrijkste uitgangspunt. En dat is het nog steeds.

Foto: BeFrank

Het is het DNA waarmee de pensioenuitdager vandaag de dag alsmaar meer grote bedrijven aan zich weet te binden. Pensioen is een dienstverlening die zich vooral afspeelt op internet en mobiel. Tegenwoordig kijken we daar niet meer van op, maar in 2010 was dit nog een betrekkelijk nieuw fenomeen in ons land. Het was het jaar waarin BeFrank werd gelanceerd, destijds de eerste Premie Pensioen Instelling (PPI) van ons land. Dat is een pensioenuitvoerder die premies int en belegt, maar niet uitkeert. Dat doet de verzekeraar. Jan Hein Rhebergen is sinds 2016 commercieel directeur van BeFrank.

Hoe vaak moet je nog aan mensen uitleggen wie BeFrank is?

‘Steeds minder vaak, merk ik. We betraden in 2010 de Nederlandse pensioenmarkt als uitdager, als een partij die niet onnodig ingewikkeld wil doen over pensioenen. Zodat mensen ook echt beter gaan begrijpen waarom ze een geldpotje opbouwen voor later, op welke manier dat gebeurt en hoe ze er financieel voorstaan. BeFrank telt inmiddels 90 medewerkers. We bedienen 1050 werkgevers en beleggen zo de pensioenpotjes van ruim 270.000 werkende Nederlanders. Bij elkaar opgeteld gaat het om een bedrag van zo’n 5 miljard euro.’

Wat merken die medewerkers van jullie aanwezigheid?

‘Uiteindelijk zijn het de werkgevers die beslissen of ze pensioen in hun arbeidsvoorwaarden opnemen. De meerderheid doet dat ook. In bepaalde branches heb je geen keuze, zo ben je als bouwbedrijf aangewezen op het pensioenfonds voor de bouw. Wij richten ons uiteraard op sectoren waar die keuzevrijheid wél bestaat. Als werkgevers voor BeFrank kiezen, dan nemen wij hen zoveel mogelijk uit handen. Wij verzorgen de pensioencommunicatie en door helder te communiceren krijgt de werkgever minder vragen.’

Die communicatie speelt een centrale rol in de visie van BeFrank. En dat betekent simpel communiceren waar dat kan. Liever een handige app dan lange brieven en geen ingewikkelde termen waardoor mensen als vanzelf afhaken. Al sinds de start 10 jaar geleden predikt de online pensioenuitvoerder in alles de eenvoud. Met als belangrijkste missie? Pensioenen dichterbij mensen brengen.

Vertaal die missie eens naar de praktijk, hoe merken mensen dit?

‘Dat begint eigenlijk al bij het welkomstpakket. Verwacht van ons geen stapels papieren in de brievenbus met lange lappen tekst. Wij sturen nieuwe mensen een mail met een persoonlijke welkomstvideo. In 1 minuut vertellen we je wat je moet weten. Dat we een app hebben waarmee je heel snel kunt zien hoeveel pensioen je hebt opgebouwd bijvoorbeeld.’

Dat online dashboard speelt een belangrijke rol in de dienstverlening toch?

‘BeFrank profileert zich al sinds de eerste dag als een online pensioenuitvoerder. We nemen geen papieren legacy mee uit het verleden en dat is echt een voordeel ten opzichte van de traditionele pensioenuitvoerders. Onze hele online omgeving is zo ingericht dat het je als gebruiker zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Je ziet als gebruiker meteen hoeveel premie er wordt ingelegd en wat je tot nu toe hebt opgebouwd. En wat je straks aan pensioen kunt verwachten. Ook maken we hier inzichtelijk wat er met je pensioen gebeurt als je bijvoorbeeld eerder wilt stoppen met werken of juist extra premie wilt inleggen.’

Simpel communiceren. Alles online. Een handig te gebruiken app. In de beginjaren van BeFrank spraken die facetten vooral innovatieve bedrijven aan. Vaak hebben zij zelf ook online op 1 staan. Inmiddels is BeFrank een gevestigde naam in pensioenland en bestaat de klantenportefeuille uit een veel bredere kring met werkgevers. Groot, wat kleiner en afkomstig uit allerlei verschillende sectoren.

Is het moeilijk om die vernieuwingsdrang te handhaven?

‘Niet als je blijft vasthouden aan je missie en medewerkers daar telkens aan blijft herinneren. Zo beginnen we de week steevast met een weekstart, zodat het voor iedereen duidelijk wordt waar mensen mee bezig zijn. Welke nieuwe releases zijn er? Zijn er nog projecten die ondersteuning nodig hebben? Zo voorkomen we dat er eilanden ontstaan, wat altijd een gevaar is als je groter wordt. We doen dat trouwens ook fysiek op kantoor, door alle werkplekken bewust op 1 verdieping te houden. Al is dat nu helaas even anders natuurlijk, omdat we al sinds maart thuis aan het werk zijn.’

Cultuur als drijver van groei en innovatie, mogen we het zo stellen? 

‘Absoluut. Neem zoiets als gezamenlijk lunchen. Het lijkt klein en ik weet dat het in veel bedrijven niet gebeurt, maar wij houden daar juist aan vast. Het is een moment waarop verschillende afdelingen weer even bij elkaar komen. Persoonlijke dingen passeren de revue, maar soms gaat het om projecten die werkgerelateerd zijn en zie je dat er ideeën uitgewisseld worden. Medewerkers krijgen op hun jubileum een persoonlijk geschreven kaartje. Simpel, maar veelzeggend vind ik. Mensen voelen zich om deze redenen heel erg bij ons thuis.

‘Die saamhorigheid zie ik de afgelopen maanden trouwens weer terugkomen in allerlei online activiteiten, zoals een online quiz met mondkapje op-mondkapje af, een online lunchconcert en BeCribs. Dat waren vlogs van de medewerkers om elkaar een kijkje te geven in hun huis. Daarnaast besteden we veel aandacht aan vitaliteit door het aanbieden van online sportlessen met eigen medewerkers en webinars over bijvoorbeeld een goede work-life balance. We scoren een medewerkerstevredenheid van 8,2 en daar ben ik trots op. Want zitten je medewerkers lekker in hun vel, dan voelen ze zich meer betrokken en presteren ze beter. Zo kan BeFrank ook de komende 10 jaar stevig blijven doorgroeien.’