Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Cécile Cluitmans (Arcadis): ‘Een frisse mening van de jongere generatie schudt de lakens op, zeker in de boardroom’

In samenwerking met Young Captain Award - Wat is de impact van sustainability op het bedrijfsleven en wat is de invloed op leiderschap? Twee leiders in gesprek over klimaat en duurzaamheid. Marleen Smits (Shell) en Cécile Cluitmans (Arcadis) over collectief leiderschap en de toekomstige generaties. Cluitmans zegt dat een frisse mening de lakens kan opschudden in de board.

marleen smits shell cecille cluitmans arcadis

Smits is Head of Convenience Retail bij Shell BeNeLux & France. Cluitmans is directeur van Arcadis Nederland BV. De komende dagen spreken ze elkaar over systeemverandering, de wereld van verschil tussen zeggen en écht doen, noodzaak voor collectief leiderschap, weerstand en net-zero.

Collectief leiderschap

De volgende stelling waar Smits en Cluitmans over praten is:

‘Sustainability is een kwestie van collectief leiderschap: alle relevante stakeholders in het bedrijfsleven zijn toekomstige generaties. Die moeten aan tafel in de board als het gaat over het klimaat.’

Smits: ‘Bestuurders moeten niet de deur dichttrekken van een bestuurskamer en zelf gaan bedenken hoe ze met het bedrijf de grote vraagstukken van vandaag de dag oplossen. Ik vind dat je vooral moet samenwerken en naar álle stakeholders moet luisteren.’

Ervaren en minder ervaren leiders

Ze vervolgt: ‘Ik denk wel dat de oudere generatie bestuurders veel kan leren van de jonge generatie. Niet alleen op thema’s als het klimaat, maar ik denk ook over thema’s als digitalisering en artificial intelligence en diversiteit en inclusiviteit. Als het gaat om het klimaat, dan denk ik wel dat we een ander type leiderschap nodig hebben. We hebben leiders die goed kunnen samenwerken, die goed kunnen luisteren. Maar ook heel goed kunnen reflecteren en hun eigen belang opzij kunnen zetten voor een groter doel.’

Urgentie, lef en verwondering

Smits denkt wel dat de jonge generatie veel meer urgentie en lef voelt. ‘Als je dat bij elkaar brengt, dan kan je tot heel mooie besluitvorming komen.’

Cluitmans zegt dat de jonge generatie ook een stukje verwondering kan brengen. ‘Juist omdat ze die ervaring niet hebben, stel je andere vragen die wij misschien niet eens meer zouden stellen omdat we al meer dan twintig jaar werkervaring hebben. En die frisheid, ik denk dat die echt heel belangrijk is. Af en toe een frisse mening schudt ook wel echt ook de de lakens op, zeker in de boardroom.’