Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom recruitment door je eigen mensen veel meer oplevert

Capabele medewerkers vinden is een steeds grotere uitdaging voor bedrijven. De oplossing? Die hebben ze bij coöperatie DELA en HR-dienstverlener Werkmandejong, zij zetten bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers de eigen mensen in. Iedereen scout talent.

Whitney Moonen, DELA
Whitney Moonen, DELA

‘De broer van één van onze collega’s werkt hier intussen ook en ook een goede vriend start binnenkort. Collega’s hebben alvast een warme connectie met potentiële kandidaten en zien daardoor ook of iemand echt binnen Werkmandejong past.’ Voor Jan-Anne van Ginkel, manager Process & Business van Werkmandejong uit Ede is dat de gewoonste zaak van de wereld. Dat bedrijf – zelf actief in de arbeidsbemiddeling – organiseert regelmatig kennismakingsdagen voor aanstormend talent. Nieuw talent komt vaak aangedragen uit het netwerk van het bedrijf voort, zegt Van Ginkel. ‘Onze mensen kennen onze kernwaarden, gedreven, echt en plezier, het beste. Een mooi voorbeeld: een collega droeg onlangs iemand aan en gaf zelf al een voorzet over hoe hij vond dat deze kandidaat bij onze kernwaarden paste.’

Weten wat nodig is

Ook bij uitvaartverzekeraar en -verzorger DELA zijn de huidige professionals erg belangrijk voor de werving, vertelt recruiter Whitney Moonen. ‘Zij zijn dé ambassadeurs van de organisatie. Als recruiter kun je vertellen wat werken bij DELA betekent. Maar als een medewerker uit het team zelf vertelt wat zijn werk inhoudt en betekent, dan heeft dat veel meer impact.’ Daarom worden medewerkers bij DELA betrokken bij de selectiedag. Ze nemen deel aan speeddatesessies met de kandidaten. Deze speeddates nemen vijf minuten in beslag en zorgen voor een goed beeld van de kandidaat. ‘De medewerkers weten aan welk profiel nieuwe medewerkers moeten voldoen en waar ze vanuit hun eigen werkervaring naar op zoek zijn.’

‘Laten zien wie we zijn’

Drie jaar geleden startte DELA met de speciale selectiedagen. Moonen: ‘Kandidaten pitchen zichzelf en krijgen een kijkje in de keuken, zodat ze snappen wat hier werken inhoudt. Ook moet het klikken met het team, daar zijn de speeddates voor.’ Ook bij Werkmandejong gebeurt het daadwerkelijke werven via de kennismakingsdagen, zegt Van Ginkel. ‘We zoeken bijvoorbeeld starters op de arbeidsmarkt en we laten hen via deze weg ervaren wie we zijn. Op zo’n dag maken ze in een ochtend of middag kennis met hun potentieel nieuwe collega’s. Tussendoor is er een lunch, waardoor de kandidaten van de ochtend en de middag, maar ook onze mensen die werkzaam zijn op het kantoor, elkaar ontmoeten.’

Premie en wedstrijd

Om medewerkers te stimuleren actief op zoek te gaan naar nieuw talent organiseerde Werkmandejong onlangs de ‘via-via-wedstrijd’. Voor iedere voorgestelde kandidaat ontving de medewerker 1 punt, bij een tweede gesprek voor deze kandidaat 2 punten en 5 punten als de kandidaat daadwerkelijk werd aangenomen. Hoge scores werden beloond met mooie prijzen. Een ludieke actie, vindt Van Ginkel. ‘Op deze manier hebben we bij iedereen het bewustzijn gecreëerd om goede mensen aan te wijzen. Maar het gaat ons om de intrinsieke motivatie van onze professionals. Daarom is dit ook niet structureel, maar projectmatig. De ene collega is er van nature ook actiever in dan de andere. Tegelijkertijd wordt waardering, in de vorm van een prijs, wel heel erg gewaardeerd. Dit past dan weer bij onze kernwaarden gedreven en plezier. We houden wel van competitieve spelletjes.’ Waar Werkmandejong de via-via-wedstrijd organiseerde, werkt DELA met een wervingspremie. ‘Dat prikkelt’, zegt Moonen. ‘Wij als recruiters hebben vanuit het hoofdkantoor een beperkt netwerk.  Door middel van de wervingspremie belonen we medewerkers die vanuit hun eigen netwerk werven, hun persoonlijke DELA-ervaring delen en de geschikte personen aandragen.’

Wees jezelf

De medewerkers van DELA worden serieus genomen, ziet Moonen. ‘Ze hebben een stem, worden gezien als dé expert binnen de functie en kunnen op die manier een stempel drukken op het binnenhalen van nieuwe medewerkers. Je merkt dat dat veel voor ze betekent. Ze helpen ons om te beoordelen of kandidaten voldoen aan onze BIO-waarden – betrokken, integer en ondernemend – en het DELA-gevoel uitdragen. Door alle lagen van de organisatie te betrekken bij het sollicitatieproces van een nieuwe medewerker creëren we draagvlak bij onze mensen.’ Ook Van Ginkel vindt betrokkenheid van het hele bedrijf een pré. ‘Een medewerker die zelf vertelt over zijn ervaringen heeft mijns inziens veel meer effect. En durf vooral jezelf te zijn als bedrijf, geef talenten de ruimte en mogelijkheid om echt kennis met je te maken.”’

hrm