Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goed werkgeverschap na corona: ‘Nu is het zaak creatief en innovatief te blijven’

Nu de quarantainemaatregelen versoepeld zijn, verschijnen steeds meer werknemers weer op de werkvloer. Voor werkgevers breekt een nieuwe periode aan: hoe geef je goed werkgeverschap vorm in het nieuwe normaal? René Brouwers van Great Place To Work pleit ervoor de geest van creativiteit levend te houden. ‘Organisaties schreeuwen om creativiteit en innovatie.’

Great Place To Work
Great Place To Work

Veel werkgevers zijn blij dat de quarantainemaatregelen versoepeld zijn. Een groot deel van de werknemers komt weer vaker naar kantoor. Oude rituelen als het vaste directieoverleg, en de vrijdagmiddagborrel worden weer opgestart. Nu het werk langzaam maar zeker weer herstelt, is het de vraag: wat valt er eigenlijk te leren van de quarantaineweken? Wat zal definitief anders zijn? En welke lessen kunnen werkgevers trekken?

Eén antwoord is de noodzaak van creativiteit. Volgens René Brouwers, directeur van Great Place To Work Nederland is de behoefte daaraan blijvend. ‘Met creatieve oplossingen wisten de meeste werkgevers in maart de knop om te zetten. Juist nu de economie een doorstart moet maken is er nog meer innovatie nodig.’

In 2019 heeft Great Place To Work het thema Innovatie toegevoegd aan het jaarlijkse onderzoek. ‘Innovatie vraagt om lef en om fouten te mogen maken. Om dit te laten ontstaan is een werkomgeving nodig waarin een hoge mate van vertrouwen bestaat. In zo’n omgeving zeggen mensen: ik durf dat. Zo word je een lerende organisatie.’

Brouwers geeft drie tips aan werkgevers om die creativiteit en het innovatievermogen te bevorderen. Dit zijn ze:

1. Bouw aan veiligheid, geef vertrouwen

Het fundament van goed werkgeverschap wordt gevormd door veiligheid en vertrouwen. ‘Dit vormt al 35 jaar de kern van ons onderzoek. Goede werkgevers bieden hun werknemers veiligheid en scheppen een cultuur van vertrouwen.’

‘In deze tijd na de quarantaine is dat nog belangrijker geworden. De Best Workplaces uit ons onderzoek staan dan ook bekend om de hoge mate van vertrouwen die werknemers in hun werkgever hebben.’ Voor leiders is het volgens Brouwers dan ook essentieel om te bouwen aan vertrouwen en veiligheid.

2. Geef richting, maar ga niet micromanagen

Heeft een organisatie een cultuur gecreëerd van veiligheid en vertrouwen, dan maakt dat in tijden van crisis een groot verschil. In een onzekere tijd kijken veel mensen terug naar leiders. Ze verwachten dat beslissers de juiste richting aangeven. Maar niet iedereen heeft die leiding nodig, stelt Brouwers.

‘Sommige werknemers gedijen juist in de grote vrijheid die gepaard gaat met de onzekerheid. In onze organisatie zijn werknemers die zich daar heel senang bij voelen: vernieuw, verander, geef mij onzekerheid!’ De uitdaging van onzekere tijden is om de balans te vinden tussen die vrijheid en de richting die je als beslisser uitzet.

Brouwers: ‘Als onzekerheid angst oproept, dan kun je als beslisser verkrampen. Voorkom dan dat je uit een behoefte om de controle te behouden, gaat micro-managen. Dit slaat alle innovatie plat. Geef aan waar je als organisatie staat, wat de uitdagingen zijn, en laat daarmee je mensen aan de slag gaan. Betrek hen bijvoorbeeld bij de beslissingen over wanneer en hoe jullie weer naar kantoor gaan.’

3. Investeer maximaal in verbinding en diversiteit

Door de quarantainemaatregelen was het afgelopen maanden in veel organisaties een uitdaging om in verbinding met elkaar te blijven. Saamhorigheid is een van de pijlers van goed werkgeverschap, stelt Brouwers. ‘In ons onderzoek is het altijd een belangrijk onderwerp geweest. Verbinding draagt bij aan het vertrouwen in de organisatie.’

Bovendien maakt het de uitwisseling van ideeën gemakkelijker, wat de creativiteit binnen de organisatie stimuleert. Zoek daarom juist de verbinding op met mensen met andere ideeën, kwaliteiten of functies, adviseert Brouwers: ‘Tijdens de quarantaine hielden wij met de gehele organisatie brainstormsessies waarbij ook ideeën ontstonden die cross-functioneel werden bedacht én opgepakt. Zo gaven een consultant, projectmanager én sales een gezamenlijke webinar, toevallig over verbinding tijdens thuiswerken.’

Over het trendonderzoek
Elk jaar deelt Great Place To Work op basis van onderzoeksresultaten de trends in goed werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek deden het afgelopen jaar 43.525 medewerkers mee die werkzaam zijn bij 166 organisaties. De helft daarvan, 84 organisaties, zijn door Great Place To Work gecertificeerd als goed werkgever. De veertig hoogst scorende organisaties behoren tot de Best Workplaces van 2020.

Hoe maken de Best Workplaces van 2020 het verschil? Ontdek de trends waar iedereen van kan leren voor meer innovatie, wendbaarheid, verbinding én persoonlijk leiderschap. Download het rapport.