Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Echt luisteren naar je medewerkers? Zo doen deze bedrijven dat

Organisaties die stappen willen zetten op het gebied van werkomgeving en innovatie zoeken steeds vaker op creatieve wijze de verbinding met hun medewerkers. De vragen, ideeën en feedback van het personeel zijn meer dan welkom, maar hoe faciliteer je dat? We vroegen het aan Macaw, Talent&Pro en Lindenhaeghe.

Foto: Getty

De methode Macaw:

Maximale feedback, zonder drempels

Bij Macaw is innovatie een van de kernwaarden. Om alle medewerkers uit te dagen met eigen innovatieve ideeën te komen, werkt de IT-dienstverlener met de eigen Macaw Innovation Board (MIB). De board bestaat uit de solution center managers en het dagelijks management. “Iedereen kan daar met zijn ideeën terecht, bijvoorbeeld over technologie of de toepassing daarvan”, zegt CFO Ronald van Es. “Ook als je denkt dat je idee nog niet goed genoeg is, want we helpen bij het schaven aan je idee. De Innovation Board zorgt ervoor dat goede ideeën naar boven komen en deze pareltjes niet onontdekt blijven.”

De medewerkers van Macaw geven het bedrijf op deze manier eerlijke feedback, met als doel een lerende en innoverende bedrijfscultuur. “Onze mensen willen allemaal dingen beter maken en dat kan met innovatie. Op deze manier bundelen we de innovatiekracht van Macaw.” Bedrijven die hiermee aan de slag willen moeten de drempels zo laag mogelijk maken, zegt Van Es. “Zeker als je hier net mee begint. Haal het liefst alle drempels weg om geen goede ideeën te missen. Zo krijgt iedereen het gevoel dat je kansrijke initiatieven kunt ontplooien.  En doordat ze eigenaar van hun eigen idee blijven, voegt dit waarde toe aan het werk en geeft het nieuwe energie.”


De methode Talent&Pro:

Geregeld uit eten met je medewerkers

Medewerkers die een vorkje prikken met de directie? Bij ontwikkel- en detacheringsbedrijf Talent&Pro gebeurt het regelmatig. “We ervoeren dat we als directie soms op een afstand staan”, zegt Directeur Verzekeren Steven Raaijmakers. Het bureau wil die afstand overbruggen met het zogenaamde Directieteamdiner. “Medewerkers kunnen zich hiervoor inschrijven en gaan samen eten met ongeveer drie directieleden. Zo creëren we een setting waarin serieuze zaken aan bod mogen komen, maar ook luchtige zaken. Onder het genot van een hapje en een drankje gaat dat veel makkelijker. Mensen zijn losser en geven eerlijke antwoorden.”

Na elk diner wordt afgestemd of er nog bijzondere zaken ter sprake zijn gekomen. Zijn die alle directeuren opgevallen, dan gaan ze daarmee aan de slag. “Onze mensen voelen zich gehoord. En het leuke is dat je elkaar op een andere manier leert kennen, waardoor het makkelijker wordt om elkaar de volgende keer weer aan te spreken.” Daarom houden ze het bij Talent&Pro niet alleen bij deze diners. Raaijmakers: “Probeer op verschillende manieren feedback van je medewerkers te krijgen. Voor niet iedereen hoeft het op deze manier. Tip: ga na een lezing gewoon eens met je mensen aan de bar staan.”


De methode Lindenhaeghe:

Samenkomen in de eigen kroeg

Een bedrijf dat een eigen bruin café binnen zijn muren bezit, moet daar ook goed gebruik van maken. Zo dacht men bij Opleidings- en Exameninstituut Lindenhaeghe. Daarom organiseert het bedrijf ieder kwartaal aan de eigen toog een bijeenkomst voor de medewerkers, vertelt contentmarketeer Esther Vuijsters. “Door de setting van het bruine café spreken mensen zich makkelijker uit en ontstaat er sneller interactie. Het doel van deze bijeenkomsten is tweeledig. Door middel van een kort programma en verschillende sprekers en boodschappen informeren we onze mensen over de gang van zaken binnen Lindenhaeghe.”

De bijeenkomsten bestaan gedeeltelijk uit een ‘open podium’. Medewerkers kunnen daar iets over hun projecten vertellen. “Inmiddels zijn de bijeenkomsten uit de kroeg gegroeid, maar het informele karakter is gebleven”,  zegt Vuijsters. “Er worden sneller vragen gesteld en ideeën geopperd. We halen daar de leuke dingen uit, maar ook de pijnpunten. Omdat iedere medewerker zijn eigen manieren heeft om feedback te delen, is het van belang dat er verschillende mogelijkheden zijn. De kwartaalbijeenkomsten bij ons worden om die reden altijd voorafgegaan door een diner en afgesloten met een borrel. Die zijn dan wel weer in de kroeg. Naar ons idee is het belangrijk dat een bedrijf feedback in feite ‘ophaalt’. Niet iedereen stapt zomaar naar een leidinggevende als het om vragen en feedback gaat. Het informele karakter van onze kroeg en onze kwartaalbijeenkomsten dragen daar zeker aan bij.”