Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom Roland Kahn en Evelien de Vries niet te stoppen zijn

In samenwerking met EY - Succesvol ondernemerschap zit wel vaker in de familie, al kan dat ook prima uit een andere hoek komen. CoolCat-oprichter Roland Kahn leerde zakenvrouw Evelien de Vries kennen als de vriendin (en nu verloofde) van zijn zoon. Ze vertellen over hun werkwijzen, het belang van hun netwerk en de gesprekken tijdens het kerstdiner.

Je leest nu: Waarom Roland Kahn en Evelien de Vries niet te stoppen zijn

In deze speciale podcast van MT/Sprout, powered by EY, gaan we in gesprek met twee karakteristieke ondernemers binnen dezelfde familie. 

Roland Kahn begon in 1976 met ondernemen, richtte in 1979 CoolCat op en bouwde van daar zijn imperium uit. Per 1 januari 2021 droeg hij de huidige zaak, Cool Investments, over aan zijn kinderen en is hij alleen nog betrokken als ‘consigliere’.

Evelien de Vries begon als 21-jarige in 2012 officieel met haar eigen zaak, door beautyproducten zelf deur-aan-deur te verkopen. Inmiddels is ze managing director van MDV Europe én beauty tech-bedrijf STYLEDRY. Ze is verloofd met Rolands zoon Jonathan, managing partner bij Cool Investments.

Enorme passie

‘Evelien vertelde me onlangs dat haar man – mijn zoon dus – heel goed begrijpt waarom en hoe zij op bepaalde situaties reageert, want dat heeft hij thuis met de paplepel meegekregen’, aldus Roland over de manier waarop beide ondernemers hun bedrijf neerzetten en elke dag runnen om successen te behalen. Evelien vult hem aan: ‘Jonathan zegt altijd dat ik heel erg heftig ben. Maar dan zie ik mijn schoonvader, en dan denk ik: het valt wel mee, ik ben niet de enige gek.’

Roland is zich dan ook bewust van de mogelijke keerzijde na 45 jaar intensief ondernemen: ‘Ondernemers hebben een enorme passie. Wat er ook gebeurt, het gaat ons lukken. Dat is voor de ‘gewone sterveling’ soms wat onbegrijpelijk. Maar haast iedereen die met me gewerkt heeft, zegt toch dat er veel meer goeds dan negatiefs is. Daarom zeg ik graag: luister naar de boodschap. De toon hoeft niet altijd te kloppen, zolang de boodschap maar klopt, want die komt vanuit de juiste intentie.’

EY Entrepreneur of the Year

Deze podcast is een productie van MT/Sprout in samenwerking met EY, mede ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van EY Entrepreneur of the Year. Roland won deze award in 2004. ‘Dat was geweldig’, herinnert hij zich. ‘De waardering van je klanten is het belangrijkst, die drukt zich immers uit in je business. Maar meedoen aan Entrepreneur of the Year is ook heel leerzaam, want je hele bedrijf wordt dan geanalyseerd. Het was voor mij één van de hoogtepunten.’

Dit jaar is Evelien genomineerd voor de onderscheiding Emerging Entrepreneur of the Year: ‘Laat ik vooropstellen dat ik ‘m natuurlijk wil winnen, want het is zo’n waardevolle erkenning. Daarnaast geeft het je de kans je bedrijf even anders te beschouwen, om een nieuw netwerk aan te boren van ondernemers met de experts van EY. Dat ze dit al zoveel jaren doen, is geweldig voor het ondernemerschap van Nederland en wereldwijd.’

Lees ook:

Van berichtenservice voor disco’s tot internationaal techbedrijf

De CEO van CM.com verdiepte zich in het coronavirus en zorgde ervoor dat zijn mensen niets tekortkwamen. Intussen groeit het bedrijf gestaag door. ‘Het is niet gemakkelijk, maar je moet het lef hebben steeds betere mensen aan te nemen dan jezelf.’

Lees meer

Hoe Ticketswap omgaat met hun grootste crisis ooit

Van alles naar niets in een paar weken tijd. Ticketswap gebruikt een festival- en concert loos seizoen om zich op technologisch gebied klaar te maken voor de toekomst.

Lees meer
/